A következő mezők kitöltése nem megfelelő: 

 

(?)
(?)
Keresés

Ujdonságok


Ujdonságok

Miről ad információt a gumiabroncsokon lévő energetikai címke?
+INFO
2012. november 1. óta kötelező a gumiabroncsokra úgynevezett EU energetikai címkét elhelyezni. A címkéről olyan fontos információkat tudhatunk meg, mint hogy az általunk választott guminak milyen az üzemanyagfogyasztás-hatékonysága, hogyan tapad nedves felületen vagy mekkora zajszinttel rendelkezik.

2012. november 1. óta kötelező a gumiabroncsokra úgynevezett EU energetikai címkét elhelyezni. A címkéről olyan fontos információkat tudhatunk meg, mint hogy az általunk választott guminak milyen az üzemanyagfogyasztás-hatékonysága, hogyan tapad nedves felületen vagy mekkora zajszinttel rendelkezik.

 

A címke színvilága és elrendezése már ismerős lehet a műszaki termékekről is, hiszen ilyenekkel találkozhatunk hűtőgép vagy mosógép vásárlásakor is. 2012 év vége óta azonban már az autógumikon is kötelező ezek elhelyezése. Az elektronikai árukkal szemben innen azonban nemcsak az energiahatékonyságról olvashatunk, hanem biztonsági és környezetvédelmi adatokhoz is hozzájuthatunk.

 

Az EU-s abroncscímke célja, hogy megkönnyítse a vásárlók döntését három lényeges paraméter, nevezetesen az üzemanyag-megtakarítás, fékezés nedves úton, illetve külső gördülési zaj tekintetében. Mivel a műszaki cikkekhez hasonlóan, az autógumikat is meghatározott szabványok szerint gyártják, így a címke nagyon jól összehasonlíthatóvá teszi a különböző abroncsokat.

 

Az első ábra az üzemanyaghatékonyságot jelöli. Ez az érték a gördülési ellenálláson múlik. Nem mellesleg egy autó üzemanyag-fogyasztásában és az üvegházhatásért is felelős széndioxid-kibocsátásban a gördülési ellenállás mintegy 20%-os arányban játszik szerepet. A-tól G-ig osztályozzák eszerint a gumiabroncsokat. A két szélső érték között fogyasztás tekintetében 7,5% a különbség. Egy 8 literes fogyasztású autónál ez évi 10 000 km futásteljesítménnyel számolva kb. 25 000 Ft különbséget jelent évente.

 

Persze a gördülési ellenállásra mi is hatással lehetünk. Ha nem a megfelelő guminyomáson használjuk az abroncsokat, akkor ez az érték megnő, a futásteljesítmény pedig csökken.

 

A második ábra a nedves tapadást osztályozza, a gumiabroncs nedves útfelülethez való tapadási képességét méri. A magasabb nedves tapadási kategóriába sorolt gumiabroncsok teljes fékerő alkalmazásakor rövidebb fékutat és gyorsabb megállást biztosítanak. Ezt az értéket meghatározott hőmérsékleten, vízrétegvastagságon ABS-szel 80 km/h-ról 20 km/h-ra való fékezés során állapítják meg.

 

Itt az A a legjobb, az F a legrosszabb érték. Egy A kategóriájú autógumival szerelt gépkocsi akár 18 méterrel rövidebb úton megállítható, mint egy F kategóriájú gumival.

 

Fogyasztói szempontból pedig az egyik leggyakoribb elvárás a gumik alacsony zajszintje. Jellemzően úgy keresnek a vásárlók abroncsokat, hogy fontos számukra, hogy azok csendesek legyenek. A gördülési zaj a gumifelület tagoltságától, a blokkok és az árkok váltakozásaitól függ.

 

Fontos! A címkén nem a jármű belsejében érzékelhető, hanem a kívül mérhető, elhaladási zaj értékét jelölik. A vizsgálat során standard viszonyok mellett, a pálya szélén elhelyezett mikrofonnal mérik a gördülési zajt egy 80 km/h sebességgel elhaladó gépjárművel, s decibelben határozzák meg azt. A piktogram három fekete ívvel határozza meg ezt az értéket. Az egy fekete ív a legjobb, a három fekete ív a leggyengébb eredményt mutatja.

Miért „szőrös” az új gumi?
+INFO
Sok érdekes technológiai kérdés mozgatja az emberiséget. A gumiipart sem kerülik el ezek. Az egyik ilyen az, hogy vajon miért „szőrösek” az új gumiabroncsok? Hogy kerül ez a gumihaj a kerékre? S vajon tényleg a használtság egyértelmű bizonyítéka, ha már nem találjuk meg ezeket a vásárláskor az abroncson?

Sok érdekes technológiai kérdés mozgatja az emberiséget. A gumiipart sem kerülik el ezek. Az egyik ilyen az, hogy vajon miért „szőrösek” az új gumiabroncsok? Hogy kerül ez a gumihaj a kerékre? S vajon tényleg a használtság egyértelmű bizonyítéka, ha már nem találjuk meg ezeket a vásárláskor az abroncson?

 

A gyártási folyamat során a még félig kész gumi – green tire – bekerül a vulkanizáló présgépbe. Ebben az állapotában még nyúlós és ragadós. A présben mintegy 5-10 percig marad, ahol nagy nyomás alatt sütik. Ekkor veszi fel későbbi formáját, alakját is, illetve ekkor kerül rá a mintázata és a feliratok is.

 

A formában lévő gumit belülről egy felfújt hólyag – bladder – nyomja folyamatosan az öntőforma falához. Az öntőforma belső felületén apró lyukak, úgynevezett furatok, a belső présgumin pedig haránt elhelyezett bordák vannak. Ezek arra szolgálnak, hogy a gumi préselése során minél több levegő tudjon távozni, elkerülve a légbuborékok kialakulásának lehetőségét. Az alapanyag így tudja a lehető legtökéletesebben kitölteni a formát, felvenni későbbi alakját, mintázatát.

 

Ezekbe az apró résekbe a felforrósodott, még nyúlékony gumi is értelemszerűen belefolyik egy kicsit. Így születik az abroncs külső felületén a gumihaj, a köznyelvben szőrként ismert kis szálak, s így lesz a belső felülete pedig haránt bordás.

 

A kis szőrszálak helyét és sűrűségét a formaöntvény készítőjének jártassága és tapasztalata is meghatározza, ugyanis ha azt tapasztalják, hogy egy kisütött szériaabroncs mindig egy ponton felhólyagosodik, akkor a formaöntvénybe fúrnak egy kis lyukat, hogy az ott képződő levegő távozhasson.

 

A kialakult apró gumihajak az abroncs működésére természetesen semmilyen hatással nincsenek. Idővel a használat során, az útfelülettel való érintkezéstől, súrlódástól lekopnak.

 

Mivel sokáig a valóban teljesen új gumik ismérve volt ez a szőrösség, így elterjedt az a tévhit is, hogy amelyik új abroncson már nincs ilyen, azt valószínűleg már használták, mégsem új. Ez azonban nem igaz. Ma már egy magára valamit is adó gumigyár a gyártási folyamat végén „trimmeli”, más néven borotválja a gumikat, azaz leszedi róluk ezeket a felesleges szálakat, így téve azokat kívánatosabbá a vevők számára. Ebből adódóan a szőrtelenség nem feltétlen annak a bizonyítéka, hogy a gumi már használt lenne.

 

A korábban elterjedt nézetet lassan el kell felejtenünk, s ma már inkább a drágább, jobb minőségű abroncs jeleként értelmezhetjük, ha az új gumin már nem találjuk meg ezeket a szőröket.

Mit jelentenek a gumiabroncson lévő számok?
+INFO
Egyre tudatosabbak az autósok gumiabroncs vásárlásakor, azonban a meglehetősen sok jelzés még mindig zavarba tudja ejteni az embert. Összeszedtük, milyen feliratokkal találkozhatunk a gumikon, s azok mit jelentenek.

Egyre tudatosabbak az autósok gumiabroncs vásárlásakor, azonban a meglehetősen sok jelzés még mindig zavarba tudja ejteni az embert. Összeszedtük, milyen feliratokkal találkozhatunk a gumikon, s azok mit jelentenek.

 

Az egyik leggyakoribb felirat a méret meghatározása. Ilyen például a 195/65/R15 jelzés. A 195 a profilszélesség, általában öttel osztható, és tízesével növekszik. Az ilyen gumi legnagyobb szélessége 195 mm, amely nem egyenlő a futófelület szélességével. Ennek a számnak a 65%-a az abroncs oldalfalmagassága. Ha esetleg nem találunk rajta ilyen perjelzést, akkor az alapesetről, azaz /80-nak megfelelő gumival állunk szemben. Az R pedig a radiál jelölése – ma a gumik többsége ilyen -, a mögötte álló szám, a 15 pedig az alkalmazható felni mérete collban kifejezve.

 

A méretválasztásnál érdemes a gyári ajánlást figyelembe venni. Ha mégis más méretet választunk, ügyeljünk a gumiabroncs kerületének állandóságára. Például a 185/60 R15-ös gumi kerülete jóval kisebb, mint a 215/60 R15-é. Mindez azért fontos, mert ha például egy kisebb méretről váltunk nagyobbra, a kocsink összes áttétele hosszabb lesz, azaz nem gyorsul olyan dinamikusan, viszont a végsebesség valamennyit nőhet. A kilométeróra ezt nem fogja mutatni, sőt a tényleges sebességnél akár kevesebbet is jelezhet.

 

A méretjelölést egy kétjegyű szám és betű követi. Előbbi a terhelési, utóbbi a sebességindex. A terhelés azt mutatja meg, hogy az abroncs a legnagyobb biztonsági nyomásra fújva mennyit bír el. A sebességindex pedig azt a legnagyobb sebességet mutatja, amelyen az abroncs a terhelés teljes biztonsággal történő elviselésére hitelesítve van. A sebességindexek A-tól Y-ig terjednek. A teljesség igénye nélkül a Q 160 km/h-t, a T 190 km/h-t, a V 240 km/h-t, az Y pedig már 300 km/h-t jelöl. A gyártó által jelzett értékeknél kisebb sebességi indexszel rendelkező abroncsok szerelése biztonsági okokból nem ajánlott.

 

Találunk egy négyjegyű számot is az abroncsunk oldalán. Például 3118. Ez az úgynevezett DOT-szám, ami a gumi gyártási idejét jelöli. Az utolsó két számjegy a gyártás évét (2018 -> 18), az első két számjegy pedig adott éven belül a hetet jelöli (31. hét).

A számsorokon és a gumiabroncs nevén kívül jó pár betűjelzés is felfedezhető az autógumikon. Például az XL az extra load rövidítése, s erősített oldalfalra, nagyobb terhelhetőségre utal. A TWI a kopásjelző helyét jelöli. Ezeket érdemes rendszeresen ellenőrizni. Az Európai Unió legtöbb országában a minimális profilmélység 1,6 mm. A TL a tubelessről, azaz a tömlő nélküliségről tájékoztat minket. A gyakorlatban arra utal, hogy a gumi belső felülete kellően puha ahhoz, hogy ne legyen szükség belső tömlőre. Ezzel szemben a belsővel szerelt abroncsoknál számolni kell a durrdefekt lehetőségével is.

 

Mindezeken felül a szereléssel kapcsolatban is találunk információkat az autógumikon. Általában egy nyíl jelöli a futásirányt, az inside-outside felirat pedig azt mutatja meg, hogy a gumiabroncs melyik oldala kerüljön kívülre, illetve belülre.

Négyszeresére nőhet a féktávolság a nem megfelelő nyári gumi miatt
+INFO
Az autógumik árán való spórolás egyik elterjedt módja az autósok körében, hogy a már csereérett téli gumit a nyári szezonra is fennhagyják autóikon. Azonban ezek az abroncsok nemcsak kopottságukból, hanem szerkezetükből adódóan sem alkalmasak a nyári használatra.

Négyszeresére nőhet a féktávolság a nem megfelelő nyári gumi miatt

 

Az autógumik árán való spórolás egyik elterjedt módja az autósok körében, hogy a már csereérett téli gumit a nyári szezonra is fennhagyják autóikon. Azonban ezek az abroncsok nemcsak kopottságukból, hanem szerkezetükből adódóan sem alkalmasak a nyári használatra.

 

Érthető és alapvetően logikus az az elgondolás, ami alapján sok gépjárműtulajdonos eljár, amikor a tél végével megállapítja, hogy még egy szezonra már nem alkalmas a téli abroncsa, így fennhagyja azt, mondván, hogy a nyári időszak alatt „elkoptatja”, ami még rajta van. A spórolás azonban csak látszólagos, és komoly közlekedésbiztonsági kockázatnak teszi ki saját magát, s a közlekedés többi résztvevőjét is.

Sokan elfeledkeznek arról, hogy autózás közben az autó és az úttest közt az egyetlen közvetlen kapcsolatot maga az autógumi adja, így a biztonságunk is jelentős részben ezen múlik. Ha nem az időjárásnak megfelelő, rossz állapotú abroncs van a gépjárművönkön, saját magunktól vesszük el a lehetőséget a biztonságos megállásra.

A nyári gumiabroncsokat a gumigyárak kifejezetten a melegebb, hét fok feletti időjárásra tervezik. Ebben az időszakban csak az ilyen körülményekre gyártott gumikkal érhetjük el a maximális biztonságot és hozhatjuk ki abroncsainkból a legjobb teljesítményt. Összetételüknek és kialakításuknak köszönhetően az autó tapadása és kezelhetősége is megfelelő, legyen akár száraz, akár nedves épp az aszfalt. Ráadásképp a megfelelő évszakban megfelelő gumiszett mellett lesz az üzemanyag-fogyasztásunk is optimális.

Egy-egy komolyabb tavaszi zápor, esőzés csúszós körülményeket, átfolyásokat okozhatnak az utakon, ezáltal pedig csökken autónk vezethetősége. Ilyen körülmények között, ha ráadásképp nem megfelelő gumiabroncs van az autónkon, tovább csökken a kocsi kontrollhatósága, és ezzel fordítottan arányosan tovább nő a fékút is. Akár négyszeresére nőhet az a táv, amely alatt meg tudjuk állítani az autónkat, amelyen ekkora különbségnél már bizony életek múlhatnak egy balesetnél.

Fontos megjegyezni, hogy ugyanez igaz a fordított helyzetre is, azaz amikor téli időjárási körülmények között közlekedünk nyári gumival. A nyári gumiabroncs féktávolsága hideg, nedves útfelületen a téli kétszeresére, havas útfelületen a téli négyszeresére, hideg, jeges útfelületen pedig akár annak nyolcszorosára is nőhet! Ez pedig egy vészfékezésnél azt is jelentheti, hogy épp a megfelelő guminak köszönhetően nem rohanunk bele a másik autóba, s őrizzük meg testi épségünket, életünket, amiből csak egy van.

Épp ezért nem érdemes kockáztatni, s a már amúgy is elkopott, cserére érett, kukába szánt gumiabroncsainkat olyan évszakban tovább használni, amire egyébként új, hibátlan állapotában is alkalmatlan lenne.

Mennyit bír ki egy-egy garnitúra nyári gumi?
+INFO
Általános kérdés a gumiabroncsok világában, hogy egy-egy szett autógumi mennyit bír, hány kilométeren, hány éven keresztül használhatjuk őket biztonságosan. A kérdés meglehetősen összetett.

Mennyit bír ki egy-egy garnitúra nyári gumi?

 

Általános kérdés a gumiabroncsok világában, hogy egy-egy szett autógumi mennyit bír, hány kilométeren, hány éven keresztül használhatjuk őket biztonságosan. A kérdés meglehetősen összetett.

 

Fontos szempont az autógumink kora. Ennek megállapítására az úgynevezett DOT-szám hivatott. Ezt a négyjegyű számot az abroncs oldalán találjuk meg. Ebből az első két számjegy a gyártási hetet, a másik két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Tehát ha az autóguminkon például 1218-as számot találunk, akkor az azt jelenti, hogy az abroncsot 2018-ban (18), azon belül is a 12. héten (12) lett gyártva. Egy abroncs körülbelül tíz év élettartammal bírnak, s körülbelül öt évig tekinthetők – használat nélkül – újnak. Ha a DOT-szám alapján az autógumink elérte a tíz évet, akkor mindenképp csereérett, állapotától függetlenül.

Talán a gyártási évnél, az elöregedésnél fontosabb szempont az autógumi kopottsága, vagyis profilmélysége. Minimális profilmélységnek nyári gumik esetében az 1,6 millimétert jelölik meg, azonban szakértők egyöntetű véleménye szerint ezt a szintet nem szabad megvárni, kettő, de már akár három milliméternél is időszerű a nyári gumiszettünk cseréje. Kopott autógumival akár duplájára is nőhet a féktávolságunk.

Az, hogy mennyi idő alatt éri el ezt a minimum profilmélységet az abroncsunk, nagyon sok tényező függvénye. Ebben jelentős szerepe van az autógumink minőségének – ha úgy tetszik, márkájának is. A magasabb árkategóriába tartozó, úgynevezett prémium termékekért kiadott többletköltség itt szokott visszajönni, hisz tartósabbak, ugyanolyan használat mellett hosszabb ideig őrzik meg minőségüket.

A vezetési szokások is döntő szerepet játszanak ebben. Fontos, hogy milyen utakon használjuk őket. Kátyús vagy épp murvás, kavicsos úton értelemszerűen gyorsabban kopnak, mint jó minőségű, egyenletes útfelületeken. Jelentőséggel bír, hogyan indulunk, hogyan állunk meg az autónkkal. Kikaparó gumikkal, satufékkel gyorsabb a kopás is, mint ellenkező esetben.

Szintén számot tevő tényező az autónk típusa is. Egy erősebb, dinamikusabb, nagyobb tempót szerető gépjárművel megint csak ütemesebb fogyásra számíthatunk. S végezetül az sem mindegy, hány kilométert megyünk egy hónapban. Minimális használat, havi ezer kilométer mellett nyilván lassabban érjük el a kritikus profilmélységet, mintha ugyanannyi idő alatt ennek többszörösét tesszük meg vele.

Ahogy a fentiekből is látható, nagyon sok tényezőtől függ, hogy az általálunk vásárolt abroncs meddig fogja bírni. Nyári gumi esetén átlagosan 50-60 ezer kilométerrel, illetve 5-6 évvel számolhatunk, amennyiben ezen számokhoz mindig hozzánézzük a felsorolt szempontokat is.

 

Büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón?
+INFO
Gyorsan meg is válaszoljuk a cikk címében szereplő kérdést: A Magyarországon jelenleg hatályos törvények szerint nem büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón. A téma mégsem ennyire egyszerű, hisz egyes felmérések szerint az autósok 75%-a kötelezővé tenné a téli gumi használatát, mégpedig okkal.

Büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón?

 

Gyorsan meg is válaszoljuk a cikk címében szereplő kérdést: A Magyarországon jelenleg hatályos törvények szerint nem büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón. A téma mégsem ennyire egyszerű, hisz egyes felmérések szerint az autósok 75%-a kötelezővé tenné a téli gumi használatát, mégpedig okkal.

 

Ausztriában szigorú törvény szabályozza a fenti kérdést. November elsejétől minden évben kötelező a téli gumi használata, sőt a hólánc megléte is. Ezt már akár a határátkelőkön is ellenőrizhetik, s szabálysértés esetén akár vissza is fordíthatják a járművünket.

A szigorúság oka a közlekedésbiztonságban keresendő. Nem megfelelő gumiabronccsal közlekedve, nemcsak a saját, de a többi közlekedő épségét is veszélyeztetjük. A nyári gumi mind mintázatában, mind anyagösszetételében melegebb, szárazabb időjárásra lett tervezve. Keményebb gumikeverékből készül, mint a téli gumi, mintázata pedig nagyobb, zárt. Ebből adódóan a nyáron használatos abroncs télen kifejezetten életveszélyes lehet: könnyedén elakadhatunk vele, nagyobb a megcsúszás veszélye, s sokkal nehezebb megállni is vele.

Az úgynevezett megcsúszásos balesetek kockázata akkor a legmagasabb, ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, és megjelennek a hajnali fagyok, ilyenkor sürgősen téli gumira kell váltani, mert 7 °C alatt a fentiek miatt a nyári gumik jelentősen veszítenek tapadásukból.

Ezekkel a veszélyekkel a magyar autósok is tisztában vannak. Azonban hazánkban a jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Sőt, az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival, de nem a gumi miatt szenved balesetet. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra.

Az is külön kérdés, hogy a biztosító viszont hivatkozhat a nem megfelelő gumira, s megtagadhatja a kár kifizetését. Sőt érdemes annak is utánanézni, hogy a CASCO biztosítás esetén nincs-e olyan kitétel a szerződésünkben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban, például november és február között. Ebben az esetben, ha az adott időszakban az autós nyári gumival szenved balesetet, a biztosító akár mentesülhet is a kár kifizetésétől.

A törvények és a biztosítói szabályok keveredést okoznak, s ez lehet annak is az oka, hogy egy tavalyi felmérés alapján a magyar autósok jelentős része összekeverte a kettőt. Az viszont egyértelműen kiderült belőle, hogy 75%-uk támogatná, ha törvény is szabályozná a kérdést.

Kinek ajánlott a négy évszakos gumi?
+INFO
Egyre népszerűbb az úgynevezett négy évszakos gumi. A legtöbben gazdasági megfontolások miatt döntenek mellette. De vajon tényleg mindenkinek ajánlott? Milyen használat mellett ideális ez a gumiabroncs típus mellett dönteni?

Kinek ajánlott a négy évszakos gumi?

 

Egyre népszerűbb az úgynevezett négy évszakos gumi. A legtöbben gazdasági megfontolások miatt döntenek mellette. De vajon tényleg mindenkinek ajánlott? Milyen használat mellett ideális ez a gumiabroncs típus mellett dönteni?

 

A négy évszakos gumi növekvő népszerűségét annak is köszönheti, hogy ma már a gyártók is nagyobb figyelmet szentelnek ennek a típusnak, így komoly fejlesztéseken esett át az elmúlt évtizedben, klasszisokkal nőtt a megbízhatósága, használhatósága.

Elsősorban gazdaságilag jó döntés a két garnitúra téli és nyári gumi helyett mindössze egy szett négy évszakos gumival közlekedni. A tárolás is leegyszerűsödik, nem kell helyet találnunk az épp használaton kívül lévő szettnek. Ugyanakkor a kényelemről sem szabad megfeledkezni, hisz így megspórolunk évente két sorban állást a gumis műhelyeknél, és elegendő csak akkor bajlódni a cserével, amikor elkopott, elöregedett az addig használt garnitúránk, és újat veszünk belőle.

Eddig álomszerűen hangzik, igaz? De ha egy négy évszakos gumi ennyire le tudná egyszerűsíteni az életünket, akkor miért nem használ mindenki ilyent? A válasz egyszerű: nem mindenkinek, s nem minden típusú autóra ajánlott.

Azok számára a legideálisabb, akik viszonylag keveset használják autóikat. Korábban a négy évszakos gumik esetében ezt mindössze évi 5-6 ezer kilométerben határozták meg, de a fejlesztéseknek köszönhetően ez a szám ma már inkább 10-12 ezernél áll meg. Ennek az évszakos gumikhoz képest gyorsabb kopásban keresendő az oka. Így ha ennél jóval többet használjuk éves szinten az autónkat, akkor már csak gazdasági okokból is érdemesebb inkább téli és nyári gumikban gondolkoznunk.

A gyártói ajánlások szerint szintén nem ajánlott azok számára, akiknek gépjárműve meghaladja a 150 lóerős teljesítményt. Erősebb autók esetében a nagyobb teljesítményből adódóan nagyobb az igénybevétel is, illetve valószínűbb a sportosabb vezetési stílus. Ezekből adódóan pedig túl gyorsan kopnának el a négy évszakos gumiabroncsok, s már nem lenne rentábilis velük közlekedni.

Egyre növekvő népszerűségének köszönhetően, a választék is igen kellemes méretűre duzzadt az elmúlt években. 13-tól akár 18 collig is elérhetőek, sőt defekttűrő típus is kapható ma már belőle.

A négy évszakos gumi jogszabály szerint télinek minősül, így akik aggódnak a hidegben való megfelelő tapadás miatt, feleslegesen teszik. A jelölései közt megtalálható a hópihe is. Ha e típus mellett döntünk, akkor különösen figyeljünk oda arra, hogy 4 milliméteres profilmélységnél már időszerű a cseréjük, saját környezetünk biztonsága érdekében.

Jó vagy rossz a négy évszakos gumi a télihez képest?
+INFO
Az ma már evidens, hogy az időjárási viszonyok változásával évente kétszer gondoskodnunk kell az autógumik cseréjéről. Ilyenkor a két opció a téli és a nyári gumi szokott lenni. De mi újság a négy évszakos abroncsokkal? Miben különböznek felkapottabb társaiktól? Jobbak vagy estleg rosszabbak?

Jó vagy rossz a négy évszakos gumi a télihez képest?

 

Az ma már evidens, hogy az időjárási viszonyok változásával évente kétszer gondoskodnunk kell az autógumik cseréjéről. Ilyenkor a két opció a téli és a nyári gumi szokott lenni. De mi újság a négy évszakos abroncsokkal? Miben különböznek felkapottabb társaiktól? Jobbak vagy estleg rosszabbak?

 

A négy évszakos autógumikra amolyan köztes megoldásként szoktak általában gondolni, mintegy félútként a téli gumi és a nyári gumi között. Ugyanakkor a közhiedelem szerint ez a típus egyesíti a két eltérő időjáráshoz szükséges abroncsok legjobb tulajdonságait is. Ez azonban nem teljesen fedi a valóságot. Tény, hogy mind a mintázatukban, mind az anyagkeverékükben a téli és a nyári gumi ötvözete ez a gumifajta, ez azonban még nem teszi minden időjárási körülmény aduászává őket.

Ugyanis a négy évszakos gumikon vannak a téli gumikra oly jellemző lamellák is, és a nyári gumik sajátosságaként ismert összefüggő mintablokkok is. Anyagukban lágyabbak a nyári gumi keverékénél, hogy hideg időben se váljanak túl rideggé, de lágyságuk azért nem éri el a téli gumiét. Mindezekből adódóan az abroncs profilja közelebb áll a nyári abroncsokéhoz, mint a télihez.

Régiónk időjárását 3 nagy európai éghajlat befolyásolja: a kontinentális, óceáni és mediterrán. E három éghajlat ütközőterületén a várható időjárást mindössze 8 órával előre lehet pontosan megjósolni. Tehát, ha reggel még nincs jele a hónak és nem is ígérték, akkor is megtörténhet, hogy hóvihar fog dúlni pár óra elteltével.

Mivel a négy évszakos gumik futófelülete kevésbé kihangsúlyozott, mint a zord időjárásra kialakított téli gumié, így az igazán havas időkben bizony könnyedén elvérezhetnek. Jellemző lehet a gyenge indulás, a rossz fékezés és ezzel együtt a megnövekedett féktávolság is.

Mindezekkel együtt sem kell azért temetünk a négy évszakos abroncsokat. Fogyasztói szempontból azok számára előnyös, akik viszonylag kevesebbet használják autóikat. Évi 10-12 ezer kilométerig, azaz körülbelül havi egy tankolásig még ebbe a kategóriába tartozhatunk. Fontos, hogy inkább a kisebb, 150 lóerő alatti teljesítményű gépjárművekre ajánlják, mivel az erősebb autóknál már jellemzőbb az erősebb igénybevétel, a sportosabb vezetés is, amire kopásuk miatt a négy évszakos gumik kevésbé alkalmasak. Szintén előny, ha mégis bekövetkezne egy-egy keményebb havas, jeges téli időszak, akkor használóik számára szóba jöhessen a tömegközlekedés is, mint alternatíva.

A sok kitételért cserébe vannak komoly nyereségek is. Akik e gumitípus mellett döntenek, azok két szett autógumi helyett megússzák eggyel az autójuk fenntartását, és nem kell évente kétszer végig állniuk a sort sem a gumis műhelyeknél a cserére várva. Ráadásképp a tárolás problémája is egy kalap alatt megoldódik.

DOT szám kontra élettartam
+INFO
Az ma már talán mindenki számára egyértelmű, hogy csak az évszaknak megfelelő gumiabronccsal érdemes az utakon gurulni. A márkán túl azonban komoly jelentősége van a gumi állapotának is.

DOT szám kontra élettartam

Az ma már talán mindenki számára egyértelmű, hogy csak az évszaknak megfelelő gumiabronccsal érdemes az utakon gurulni. A márkán túl azonban komoly jelentősége van a gumi állapotának is.

A német ADAC által minden szezonban elvégzett gumiteszt remek segítséget nyújt a különböző márkák közötti választásban. Sőt ez alapján nemcsak az élen végzettek közül érdemes válogatni, hanem akár a kiszemelt kategóriában végzettek közül is nyugodtan szemezgethetünk. Azonban ha használt gumiban gondolkozunk, akkor a márkán túl nagyon fontos szerep jut az abroncs állapotának is.

Kevesen vannak tisztában azzal, hogy az autógumik bizony képesek elöregedni, ezért vásárláskor érdemes ellenőrizni a gyártási dátumot. Ezt az úgynevezett DOT számból tudhatjuk meg, amely a U.S Department of Transportation rövidítéséből ered. A DOT négyjegyű számát a gumiabroncson találjuk. Ebből az első két számjegy a gyártási hetet, a másik két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Tehát, ha az autóguminkon például 1218-as számot látunk, akkor az azt jelenti, hogy az adott abroncsot 2018-ban (18), azon belül is a 12. héten (12) készítették.

A gumiipari szakemberek szerint egy autógumi élettartalma átlagosan tíz évre tehető, és körülbelül öt évig őrzik meg azokat a tulajdonságaikat, amelyekkel a gyártás időpontjában is rendelkeztek. Ez utóbbi annak köszönhető, hogy a gyártók olyan adalékanyagokkal látják el őket, amelyek gondoskodnak erről. Szakmai oldalról a gumikat kb. hároméves korukig nevezhetjük frissen gyártottnak, ötéves korukig pedig újnak. Általánosságban elfogadott szabály, hogy a hatévesnél fiatalabb gumiabroncs teljes értékű termékként forgalmazható, ez után a kor után számít „DOT-osnak”, és kezdik értékcsökkentként árusítani. E kor felett már gyorsabb tempóban indulhat meg a gumik amortizálódása. Tíz évnél idősebb abroncsot pedig soha ne tegyünk fel az autónkra használati állapotától függetlenül, mert ezzel már akár a közlekedés biztonságát is kockáztathatjuk.

Mindezek az évszámok persze úgymond „steril” körülményekre igazak, hisz a gyakorlatban használjuk is őket, vagyis kopnak, különböző hatásoknak vannak kitéve. Például egy új nyári gumi átlagos használat mellett 5-6 évig lehet jó. Intenzívebb használatnál ez a szám tovább csökken. Ellenkező irányban már kevésbé működnek ezek az arányok: ha az autógumit az átlagosnál kevesebbet használjuk, vagyis a garázsban áll, azért még veszít a minőségéből.

A gumi gyártási időpontjának figyelembevétele mellett persze a profilmélységre is célszerű odafigyelni. Minimális profilmélységnek nyári gumik esetében az 1,6 millimétert jelölik meg, azonban szakértők szerint már 2 milliméter is komoly okot ad a cserére. A kopott autógumik ugyanis akár meg is duplázhatják a féktávolságot, márpedig ennek döntő szerepe van egy-egy baleset megelőzése vagy súlyossága terén.

Itt a nyári gumi szezonja!
+INFO
Májusban járunk már. Ha eddig nem cseréltük le a téli gumit nyárira, tényleg itt az ideje megtenni. Cikkünkben összeszedtük, miért annyira fontos ez.

Itt a nyári gumi szezonja!

 

Májusban járunk már. Ha eddig nem cseréltük le a téli gumit nyárira, tényleg itt az ideje megtenni. Cikkünkben összeszedtük, miért annyira fontos ez.

 

Magyarországon törvény ugyan nem szabályozza, de szakértői ajánlások alapján akkor időszerű a téli gumi cseréje nyárira, ha az átlaghőmérséklet eléri a plusz 7 fokot. Május lévén pedig már jócskán meghaladja az éjszakai és a nappali hőmérséklet átlaga ezt a számot.

Ilyen hőmérséklet felett már érezhetően másképp viselkedik a nyári és téli gumi is. Épp ezért nem az évszaknak megfelelő gumival közlekedni akár életveszélyes lehet. A téli gumikeverékek olyan anyagból készülnek, amelyek a mínusz fokokban is lágyak maradnak, így jobban tapadnak az úttest felületéhez. Nyáron azonban a hideg időjárásra szánt gumiabroncsokkal megnő a fékút, illetve az autó is nehezebben kezelhetővé válhat. Ezzel szemben a nyári gumik keményebb gumikeverékből készülnek, mint a téli gumik, mintázatuk is nagyobb. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően jobban biztosítják a megfelelő tapadást magasabb hőmérsékleten is.

Ha mindez még nem voltak elég meggyőző, érdemes a pénztárca oldaláról is megvizsgálni a kérdést, ugyanis gazdasági okokból is megfontolandó a téli gumi lecserélése nyári gumira. Ennek oka igen egyszerű. A téli gumi nyáron bizony sokkal jobban kopik, a forró aszfalton könnyedén elkenődik, ebből adódóan pedig akár egy nyári szezon alatt elkophatnak a téli kerekeink. Így spórolás helyett lehet, hogy épp a hideg évszakra fogynak el azok, és a tél beálltával vehetünk belőlük újakat.

Ráadásképp a nagyobb tapadásból adódóan megnő az üzemanyagfogyasztás is. Rövid távon ez persze kevésbé érzékelhető, de egy teljes nyári szezon után összeadva az így megsűrűsödött tankolások számláit, a nyár végére ez már egy szemmel látható összeggé nőheti ki magát.

A csere kapcsán nem szabad elfeledkeznünk a gumik kopásáról sem. Minimális profilmélységnek nyári gumik esetében az 1,6 millimétert jelölik meg, azonban szakértők szerint már 2 milliméter is komoly okot ad a cserére. Ha biztosra akarunk menni, akkor azonban 3 milliméternél megejtjük a cserét, a kopott autógumik ugyanis akár meg is duplázhatják a féktávolságot.

Végezetül ne feledkezzünk meg az elöregedés fogalmáról sem. Az úgynevezett DOT számból tájékozódhatunk a gumiabroncs gyártási dátumáról. A négyjegyű szám első két számjegye a gyártás hetét, a második két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. A hat évesnél fiatalabb gumiabroncs még újnak tekinthető, e kor felett azonban már gyorsabb tempóban indulhat meg a gumik amortizálódása, öregedése. Tíz évnél idősebb abroncsot pedig soha ne tegyünk fel az autónkra használati állapotától függetlenül, mert ezzel már akár a közlekedés biztonságát is kockáztathatjuk.

Tényleg a márkás nyári gumi a legjobb?
+INFO
Ha valakiben még volt kétség, itt van-e az ideje a gumicserének, az elmúlt napok időjárása megválaszolta a kérdést. Most már nemcsak naptári és csillagászati értelemben, hanem hőfokokban mérve is itt a tavasz. A nyári gumi csere kérdésével együtt azonban felmerül az is, hogy milyen márkát válasszunk.

Tényleg a márkás nyári gumi a legjobb?

Ha valakiben még volt kétség, itt van-e az ideje a gumicserének, az elmúlt napok időjárása megválaszolta a kérdést. Most már nemcsak naptári és csillagászati értelemben, hanem hőfokokban mérve is itt a tavasz. A nyári gumi csere kérdésével együtt azonban felmerül az is, hogy milyen márkát válasszunk.

Sokan az előző szezon gumijait teszik ilyenkor vissza az autókra, azonban az autósok egy jelentős részénél már elöregedett, elhasználódott a tavaly még használatban lévő abroncs, így nekik újakat kell beszerezniük.

Minden évben a német ADAC, az osztrák ÖAMTC és a svájci TCS autóklub közös nyári gumi tesztje kapja a legnagyobb figyelmet. Ennek az a fő oka, hogy ezek az autós érdekvédelmi szervezetek elsősorban azokat a gumiméreteket tesztelik, amelyek az idősebb autókon is elterjedtek, így jóval nagyobb réteget érintenek az eredményeik. Több év felméréseiből mára már kialakult egy trend, amely szerint a nagyobb gyártók úgynevezett másodmárkái hasonlóan jó vagy akár még jobb eredményeket képesek elérni, mint a vezető, prémium márkák. Ez alapján mindkét kategória nyári gumijaiból érdemes válogatni.

S egyben itt hívnánk fel a figyelmet arra is, hogy nem szabad kizárólag a márkanevet nézni a választáskor. Gyakori jelenség, hogy egy márka egyazon terméke más méretben egészen eltérő eredményeket érhet el a teszteken. Például az ADAC esetében utolsó, az Auto Bildnél a mezőny első harmadában van és jó minősítést kap ugyanaz a gyártmány. Ez abszurdnak tűnik, mégis normális jelenség. Ugyanis a tesztek eredményei csak a vizsgált kategóriára vonatkoznak, más méretosztályban szélesebb vagy keskenyebb futófelülettel, más oldalfalmagasággal, erősített oldalfallal, eltérő súlyindexszel (terhelhetőséggel) vagy sebességindexszel már teljesen mások a gumik.

Éppen ezért túl kell látni a márka nevén, és azt is meg kell vizsgálnunk, hogy milyen autóra, és legfőképpen milyen használat mellé keresünk nyári autógumit.

Például ha valaki döntő többségében csak városban használja az autóját, akkor neki kevésbé fog számítani annak zajszintje. Ellenben a fogyasztásra gyakorolt hatása már igen, hisz a városi használat során amúgy is jellemzően megnő az elfogyasztott üzemanyag mennyisége. Így már az sem mindegy, mennyit tesz erre rá a kiválasztott nyári gumi. Az abroncsok között 100 km-en akár 6 dl is lehet a fogyasztásbeli különbség. Rövid távon ez persze kevésbé érzékelhető, de ha azt nézzük, hogy egy garnitúrát több évre veszünk, átlagban 60 ezer kilométert teszünk meg velük, akkor a használat végére ez már egy szemmel látható összeggé növi ki magát. Annak azonban, aki főként nagyobb terhelés mellett, jellemzően nagyobb sebességen használja a gépjárművét, megint csak más szempontok lehetnek a fontosak.

Ha egy autógumitól minden tekintetben kiegyensúlyozott teljesítményt várunk el: biztonság, kényelem, vezetési élmény szempontjából is a maximumot szeretnénk kihozni belőle, akkor mindenképp prémium márkát válasszunk. Ha városi útviszonyokra és autópályára is egyaránt biztonságos megoldást keresünk, de valamivel olcsóbb árban, akkor válasszunk középkategóriás abroncsot. Ha többnyire rövid távon, városban, kis teljesítményen közlekedünk, s kiemelt szempont számunkra az elérhető ár is, akkor választhatunk a gazdaságos, alsóbb kategóriából is.

Nézd meg, melyik a legjobb nyári gumi!
+INFO
Végérvényesen itt a jó idő, így ha eddig nem tette meg, most már tényleg itt az ideje lecserélni a téli gumikat nyári gumikra. De mi van akkor, ha leporolva a tavaly ősszel gondosan elpakolt gumikat, azzal szembesülünk, hogy ezek bizony idén már nem a legalkalmasabbak a közlekedésre?

Nézd meg, melyik a legjobb nyári gumi!

 

Végérvényesen itt a jó idő, így ha eddig nem tette meg, most már tényleg itt az ideje lecserélni a téli gumikat nyári gumikra. De mi van akkor, ha leporolva a tavaly ősszel gondosan elpakolt gumikat, azzal szembesülünk, hogy ezek bizony idén már nem a legalkalmasabbak a közlekedésre?

 

Nyári gumiról télire váltás idején sokkal több hír szól arról, hogy mennyire fontos azok cseréje, hiszen a nyáron használatos abroncsok télen kifejezetten életveszélyesek lehetnek: könnyedén elakadhatunk velük, nagyobb a megcsúszás veszélye, és sokkal nehezebb vele megállni is. Talán kevésbé hangsúlyozzák a közlekedésbiztonsági tanácsokban, de nyáron téli gumival közlekedni sem a legjobb döntés. Az elakadás veszélye ugyan nem áll fent, de a fékút bizony itt is megnő, és az autó stabilitásán sem segít az, hogy a forró aszfalton a téli gumi könnyedén elkenődik. Persze gazdasági okokból is megfontolandó a csere, hiszen ez utóbbiból adódóan akár egy nyári szezon alatt elkophatnak a téli kerekeink.

Persze vannak, akik az amúgy már csereérett téli abroncsokat azért hagyják fent nyárra, mert egy újabb hideg évszakra már nem lennének alkalmasak, ezért „elkoptatják” őket, mielőtt végső nyughelyükre kerülnének. Ezzel a döntéssel azonban a jelentősen megnőtt fékút miatt nemcsak a saját, hanem a közlekedés többi résztvevőjének biztonságát is kockáztatják, így ezt nem javasoljuk. Egy ilyen kopott gumiabroncsnak száraz és vizes úton is csaknem 5 méter lehet a fékúttöbblete már 60 km/órás sebességről való fékezéskor is, ami adott esetben végzetes különbség lehet. Nem egészen 15 ezer forintért (vagyis négyes szettben kevesebb mint 60 ezerért) már vehetünk nagyon jó minősítésű, vadonatúj abroncsot is, így mindenképpen meg kell fontolni, érdemes-e vállalni a régi gumik használatából fakadó kockázatot.

Tehát ha mind gazdasági, mind közlekedésbiztonsági szempontból itt az ideje új nyári gumikat venni, felmerül a kérdés, hogy milyent vegyünk, melyik a legjobb döntés? Jó pár neves autóklub – így a német ADAC, az osztrák ÖAMTC vagy a svájci TCS is -, valamint számos külföldi és hazai sajtóorgánum készít az évszakváltásokkor komoly, összehasonlító cikkeket a forgalomban lévő abroncsokról. Ezeket mindenképp érdemes átböngészni és kijegyzetelni, hogy melyik márka melyik gumija milyen szempontok alapján teljesített a legjobban.

Ha ezek alapján lassan körvonalazódik a kép, melyik abroncstípus lehet hű társunk a következő évekre, akkor a kört úgy szűkíthetjük tovább, hogy megvizsgáljuk, milyen autóra, s legfőképpen milyen használati mód mellé keresünk autógumit. Ugyanis a tesztek szempontjai nem mindenki számára egyformán fontosak. A nagy gumiösszehasonlítások olyan szempontok alapján pontozzák az abroncsokat, hogy mekkora a zajszintje, milyen hatással van az üzemanyagfogyasztásra, mekkora fékutat tesz meg, milyen a kopásállósága, kanyarjellemzője. Azonban ahány sofőr, ahány használati mód, úgy változik ezeknek súlya döntésünkben.

Annak függvényében, hogy főként városban vagy épp ellenkezőleg, autópályán használjuk az autónkat, általánosságban nagyobb vagy kisebb sebességgel közlekedünk, azaz mekkora terhelésnek tesszük ki az abroncsokat, súlyozzuk újra a gumitesztek eredményeit, s így megkapjuk számunkra melyik a legjobb nyári gumi.

Mikor cseréljük le a téli gumit nyárira?
+INFO
Autós körökben minden év tavaszán előkerül a nagy kérdés: Mikor cseréljük le a téli gumikat a nyárira? Sokan csak a plusz fokokat nézik, azonban célszerűbb az átlaghőmérsékletet figyelni. A szükségesnél tovább fent hagyni a téli gumikat sem biztonsági, sem anyagi okokból nem célszerű.

Mikor cseréljük le a téli gumit nyárira?

Autós körökben minden év tavaszán előkerül a nagy kérdés: Mikor cseréljük le a téli gumikat a nyárira? Sokan csak a plusz fokokat nézik, azonban célszerűbb az átlaghőmérsékletet figyelni. A szükségesnél tovább fent hagyni a téli gumikat sem biztonsági, sem anyagi okokból nem célszerű.

 

Magyarországon törvény ugyan nem szabályozza, de szakértői ajánlások alapján akkor időszerű a téli gumi cseréje nyárira, ha az átlaghőmérséklet eléri a plusz 7 fokot. Ha az időjárás alapján akarunk a gumicsere időpontjáról dönteni, akkor nem elegendő, hogy napközben már pluszban jár a hőmérő. Az éjszakai és a nappali hőmérséklet átlagának kell elérnie a 7 fokot. Tehát ha napközben 10 fok van, de éjjel még 0 fok körül van a hőmérséklet, akkor könnyű kiszámolni, hogy a kettő átlaga a hetet nem haladja meg. Ilyenkor még nyugodtan fent lehet hagyni a téli gumit.

 

Ha a tökéletes időpontot szeretnénk megtalálni, akkor általában a húsvét környékét szokták javasolni a szakértők. Ekkor már kevésbé jellemző, hogy éjszaka fagyok lennének, vagy hogy reggel még deres lenne az autó ablaka.
Ilyenkor érdemes időpontot kérni az autógumis szervizekben, ahol egyrészt megtörténik a téli gumi cseréje nyárira, másrészt át is nézik azokat, alkalmasak-e még egy szezonra, vagy esetleg időszerű a vásárlás. A jogszabályok szerint 1,6 milliméteres profilmélység alatt cserélni kell, a szakértők azonban azt tanácsolják, hogy már 3 milliméter (téli guminál 4 milliméter) alatt érdemes ezt megtenni. Ha pedig a gumiabroncsok életkora eléri a 6-8 évet, akkor állapotuktól függetlenül cserére szorulnak.
Mivel a legtöbb autós a hőmérséklet alapján dönt a téli gumi cseréjéről, ezért ilyenkor jellemzően nagy a tumultus a gumiszervizekben. Az elmúlt évek tapasztalata alapján a március 20. és április 20. közötti időszak a legsűrűbb. Ha szeretnénk a sorban állást elkerülni, akkor érdemes már jóval korábban időpontot kérni, vagy a megszokottól eltérő időszakot választani. A korai gumicsere kapcsán sokakban még ott él a március 15-i havazás emléke, illetve ekkor még kevésbé jellemző, hogy a napi átlaghőmérséklet elérné a 7 fokot, ezért inkább az április 20. utáni időszakot javasoljuk.

 

Sokakban felmerül az a kérdés is, hogy vajon mennyire fontos a téli gumi cseréje nyárira. A válasz egyszerű: nem az évszaknak megfelelő gumival közlekedni életveszélyes lehet. Ugyanis a téli gumikeverékek olyan anyagból készülnek, amelyek a mínusz fokokban is lágyak maradnak, így jobban tapadnak az úttest felületéhez. Nyáron azonban ugyanezekkel a gumiabroncsokkal megnő a fékút, illetve az autó sokkal nehezebben kezelhetővé válik. A téli gumi nyáron jobban kopik, spórolás helyett épp a hideg évszakra fogyhatnak el, s vehetünk belőlük újakat. Ráadásképp a nagyobb tapadásból adódóan megnő az üzemanyagfogyasztás is.
A nyári gumik keményebb gumikeverékből készülnek, mint a téli gumik, mintázatuk nagyobb, zárt. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően jobban biztosítják a megfelelő tapadást magasabb hőmérsékleten is.

 

Mindent összevetve jó döntés a téli gumi cseréje, hisz így tesszük meg a legtöbbet a saját és a családunk biztonságáért, valamint hosszabb távon ez a pénztárcabarát megoldás is egyben.

Az abroncs a fenntartható fejlődés korában
+INFO
Bár jelenleg még az abroncs nem éppen a környezetbarát termék szimbóluma, el kell ismerni mindazokat a figyelemreméltó erőfeszítéseket, amelyeket a nagy abroncsmárkák tettek a fenntartható fejlődés felé mutató innováció érdekében. Ezek az erőfeszítések három fő területre koncentrálnak: az abroncsgyártásban használt anyagokra, a teljesítményre és az újrahasznosításra

Az abroncs a fenntartható fejlődés korában

Bár jelenleg még az abroncs nem éppen a környezetbarát termék szimbóluma, el kell ismerni mindazokat a figyelemreméltó erőfeszítéseket, amelyeket a nagy abroncsmárkák tettek a fenntartható fejlődés felé mutató innováció érdekében. Ezek az erőfeszítések három fő területre koncentrálnak: az abroncsgyártásban használt anyagokra, a teljesítményre és az újrahasznosításra.

Adjuk meg a császárnak, ami a császáré: ismerjük el a Michelin elsőségét a fenntartható fejlődést szolgáló innováció területén. A Michelin valójában már 1992-ben piacra dobta első "zöld abroncsait" az "Energy" nevű termékcsaláddal. Azzal, hogy a kormot szilíciummal helyettesítette az abroncs összetételében, a Michelin 3%-os üzemanyag-megtakarítást tett lehetővé, csökkentve az abroncs "gördülési ellenállását". Tény, hogy 1992-ben a fenntartható fejlődés és a magas benzinárak jóval kevésbé voltak napirenden, mint az elmúlt hónapok során. 2007-ben a Michelin folytatta innovációs erőfeszítéseit, piacra dobva az "Energy Saver" nevű zöld abroncsot, amelynek gördülési ellenállása további 20%-kal csökkent, s így 0,2 l üzemanyag megtakarítását tette lehetővé 100 km-en, a CO2 kibocsátást 4 g/km mértékben csökkentve.

Az abroncsgyártók azóta számos további kezdeményezést tettek a cél érdekében. A GoodYear például olyan újgenerációs abroncsokat fejleszt, amelyek összetételében kukoricakeményítő található, és amelyek kettős előnye, hogy a gyártási folyamat kevesebb CO2 kibocsátással jár, s ugyanakkor csökken az abroncsgumi gördülési ellenállása és ezáltal az autó üzemanyag-fogyasztása is. A várható CO2 kibocsátás megtakarítás több mint 8,2 g/km. Vajon kisebbfajta forradalom készülődik?

A Pirelli is folytat hasonló irányú kutatásokat, s ezek keretében két speciális szervezetet hozott létre a fenntartható fejlődés szolgálatában: a Pirelli Labs és a Pirelli Ambiante intézetet. Erőfeszítéseinek eredménye a "Cinturato" nevű környezetbarát abroncs, amelyet a Pirelli 2008-ban dobott a piacra, és amely szintén 20%-os csökkentést ért el a gördülési ellenállás terén, s ezzel a Michelin abroncsához hasonló arányban csökkentette a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást is.





Bár némiképp más jellegű intézkedés, de a fenntartható fejlődéssel összefüggésben szintén említeni kell azt, hogy az abroncsgyártásban megszűntették az aromatikus olajok használatát, mely 2010-től valamennyi gyártóra kötelező előírás (ld. Kyotói Egyezmény) .

Végül említsük meg a nagy gyártók közös erőfeszítéseit is, melyek keretében összefogtak a használt abroncsok begyűjtése érdekében, s ezzel lehetővé teszik a Franciaországban forgalmazott abroncsok közel 70%-ának újrahasznosítását a Bridgestone, a Continental, a GoodYear, a Michelin, a Pirelli és a Kleber által alapított Aliapur hálózat révén.

Az így visszanyert és feldolgozott anyagokat számos módon újra lehet hasznosítani: cipőtalpak, talicskakerekek, gépjármű kiegészítők, tetőzet alapanyagok, sportcsarnokok és játszóterek talajburkolata, útburkolatok bitumenes fedőrétegei formájában nyernek új funkciót... 
Abroncsvásárlás: a spórolás az abroncsok karbantartásánál kezdődik
+INFO
Kétségtelenül jelentős megtakarításokat lehet elérni, ha az abroncs vásárlásakor a legjobb vételt keressük. De létezik a megtakarításnak egy másik, gyakran elhanyagolt formája, amely csakis magától az autóstól függ! Az abroncsok egyszerű karbantartása ugyanis olyan jelentős mértékben növelni tudja élettartamukat, ami akár a rendes élettartam megduplázását is eredményezheti.

Abroncsvásárlás: a spórolás az abroncsok karbantartásánál kezdődik


Kétségtelenül jelentős megtakarításokat lehet elérni, ha az abroncs vásárlásakor a legjobb vételt keressük. De létezik a megtakarításnak egy másik, gyakran elhanyagolt formája, amely csakis magától az autóstól függ! Az abroncsok egyszerű karbantartása ugyanis olyan jelentős mértékben növelni tudja élettartamukat, ami akár a rendes élettartam megduplázását is eredményezheti.

Az abroncsok karbantartása sokaknál kimerül abban, hogy időről időre a nagyobb utazások előtt felfújják őket, és a gépjármű átnézésekor a szerelővel ellenőriztetik a kopásukat. Ezeket az intézkedéseket túlságosan ritkán tesszük meg, és gyakran túl későn is, amikor az abroncs már helyrehozhatatlanul károsodott.

Néhány egyszerű ellenőrzés segítségével megelőzhetjük az abroncsok idő előtti tönkremenetelét illetve elkopását, különösebb szerszámok és szakértelem nélkül is. Íme néhány egyszerű tanács:

Ellenőrizze minden hónapban az abroncsnyomást.
Az abroncsok számára ideális nyomásszint a gépjármű ajtajának belső oldalán van feltűntetve. Az abroncsok nyomását minden esetben akkor kell ellenőrizni, amikor azok még hidegek. A túlfújás vagy az alulfújás egyaránt a rendesnél jelentősebb abroncskopást eredményeznek, illetve az alulfújás esetében a jármű benzinfogyasztását is túlzott mértékben megnövelik.

Ellenőrizze az abroncsok kopásának egyenletességét.
Az abroncsoknak egyenletes módon kell kopnia a futófelület egész felszínén. Éppen ezért ellenőrizni kell a kopás minőségét, egyszerű szemrevételezéssel, vagy kezünket végighúzva rajtuk, az egyenetlen kopás megállapításához.

 

  • Ha "fűrészfog" típusú kopást állapít meg az abroncsok felületén, az nagy valószínűséggel a kerekek nem megfelelő párhuzamosságából adódik.

  • Ha az abroncs "féloldalasan" kopik, a centírozása nem megfelelő (ilyenkor bizonyos sebességnél remegés érezhető a volánnál), vagy pedig a gépjármű felfüggesztése használódott el.

  • Ha a futófelületek középső része kopottabb a széleinél, az abroncsok túl vannak fújva. Fordított esetben, ha a szélek kopottabbak a középső felületnél, az abroncsok alul vannak fújva.

Az egyenetlen kopás okait minden esetben feltétlenül orvosolni kell (párhuzamosság- beállítás, centírozás, túlfujás, alulfújás...) abroncsszakértő közreműködésével.

Végezetül ellenőrizze rendszeresen a kopás szintjét, ugyanis bármilyen gondosan vigyáz is abroncsaira, a kopás szintje soha nem haladhatja meg a jelzett szintet (1,6 mm-es minimális mintamélység), a törvény előírásainak megfelelően. 
Defekt: biztonságos közlekedés lapos kerékkel - léteznek megoldások
+INFO
Amikor defektet kapnak, az autósok védtelennek érzik magukat, s gyakran pánikba esnek. Miközben a parkoló jármű esetében a leeresztett abroncs csak többé-kevésbé súlyos problémákat okozó kellemetlenség, a közlekedés közben bekövetkező defekt valódi veszélyt jelent. Ma már a nagy abroncsgyártók olyan megoldásokat kínálnak, amelyekkel leeresztett abronccsal is lehet közlekedni.

Defekt: biztonságos közlekedés lapos kerékkel - léteznek megoldások


Changement d'une roue
Amikor defektet kapnak, az autósok védtelennek érzik magukat, s gyakran pánikba esnek. Miközben a parkoló jármű esetében a leeresztett abroncs csak többé-kevésbé súlyos problémákat okozó kellemetlenség, a közlekedés közben bekövetkező defekt valódi veszélyt jelent. Ma már a nagy abroncsgyártók olyan megoldásokat kínálnak, amelyekkel leeresztett abronccsal is lehet közlekedni.

Az autósok háromnegyede megismerte már a kidurrant abroncs kellemetlenségét. Bármilyen helyzetben következik be a baleset, soha nem jöhet jókor: késés egy fontos találkozóról, az abroncs csere nehézségei, bepiszkolódás, idegeskedés... és ezek még csak a defekt legártalmatlanabb következményei.

Az 1990-es évekig defekt esetén a járművet mindenképpen le kellett állítani, ami nem mindig volt megoldható anélkül, hogy az ember veszélybe sodorta magát: mit tegyünk, amikor a felniken guruló autó illetve a gyorsforgalmi úton vagy autópályán való rögtönzött leállás veszélyei között választhatunk?

A legnagyobb abroncs gyártók immár több éve arra koncentrálták kutatási erőfeszítéseiket, hogy olyan abroncsokat fejlesszenek, amelyek a lehető legjobb teljesítménymutatók mellett (komfort, úttapadás, élettartam...) maximális biztonságot képesek garantálni a defekt alkalmával is.


A nagy márkák többsége jelenleg olyan professzionális megoldásokat kínál, amelyek ha nem is tudják elkerülni a defekt eshetőségét, de előfordulása esetén tovább lehet gurulni az abronccsal egy korlátozott távolságig (általában 80 km-t), visszafogott sebességgel (80 km/óra), az abroncs elvesztése nélkül.

A különböző kifejlesztett technológiák valamennyien az abroncs megerősített oldalfalán alapulnak. Defekt előfordulása esetén a megerősített oldalfalak képesek elviselni a gépjármű súlyát anélkül, hogy leugranának a felniről, és lehetővé teszik az autósnak, hogy elvezesse a járművet egy szervizbe, vagy maga végezze el a kerékcserét egy biztonságos helyen.

Válogasson a piaci választékból a POPGOM kínálatából:
  • Michelin ZP (Zero pressure)
  • Goodyear RunOnFlat
  • Continental SSR (Self Support Ring)
  • Dunlop DSST (Dunlop Self Supporting Technology)
  • Pirelli Run Flat
Az abroncsok és az üzemanyag-fogyasztás
+INFO
Ez a téma több mint tíz évvel ezelőtt jelent meg a nagy gyártók kommunikációjában, ám ennek ellenére a szélesebb közönség körében az abroncs és a fogyasztás közötti összefüggés távolról sem tűnik evidensnek.
Az abroncsok és az üzemanyag-fogyasztás

Ez a téma több mint tíz évvel ezelőtt jelent meg a nagy gyártók kommunikációjában, ám ennek ellenére a szélesebb közönség körében az abroncs és a fogyasztás közötti összefüggés távolról sem tűnik evidensnek.

Pneu et consommationHogyan tudja csökkenteni az abroncs az üzemanyag-fogyasztást?
A technikai jellegű magyarázat meglehetősen bonyolult, de a bizonyíték meglehetősen nyilvánvaló: figyelje meg egy versenykerékpárra ülve, milyen erőfeszítés szükséges 50 méter megtételéhez. Most pedig cserélje le a kerékpár abroncsait széles montain-bike abroncsokra, és figyelje meg, milyen többleterőfeszítés kell ugyanazon 50 méter megtételéhez. Az erőfeszítés terén mutatkozó különbség kizárólag az abroncs miatt van, a többlet energiaráfordítás pedig a gépjármű motor nagyobb üzemanyag-fogyasztásához hasonlítható. Ugyanezt a kísérletet elvégezheti azzal is, hogy összehasonlítja, milyen erőfeszítés szükséges az 50 méter megtételéhez rendesen felfújt abroncsok mellett, és ugyanezen 50 méterhez alulfújt abroncsokkal. Az abroncsokhoz kapcsolódó többleterőfeszítést okozó jelenséget nevezik az abroncsgyártók gördülési ellenállásnak. Minél nagyobb az abroncs gördülési ellenállása, annál nagyobb az üzemanyagfogyasztás.

A személygépkocsi abroncs esetében a legjelentősebb üzemanyag-megtakarítási forrást a gyártó által ajánlott nyomásérték szerint megfelelően felfújt abroncs jelenti: a 20%-kal alulfújt abroncs 4%-os benzin többletfogyasztást okoz. Az üzemanyag-megtakarítás másik forrása az alacsony gördülési ellenállású abroncsok használata.

Milyen eljárásokkal próbálják csökkenteni a gyártók az abroncsok által generált üzemanyag-fogyasztást?
Alacsony gördülési ellenállású abroncsok kifejlesztésével: elsőként a Michelin rukkolt elő ilyen megoldással, amikor 1992-ben piacra dobta az első Energy abroncs generációt. A gyártó hamar ráébredt, milyen fontos szerepet játszik az abroncs a gépjármű üzemanyag-fogyasztásában: egy átlagos gépjármű esetében 100 liter elfogyasztott üzemanyagból 20 liter közvetlenül kapcsolódik az abroncsok gördülési ellenállásának jelenségéhez. Az alacsonyabb gördülési ellenállású abroncsok feltalálásával tehát közvetlenül befolyásolni lehet a gépjármű üzemanyag-fogyasztásának mintegy 20%-át.

Hogyan készülnek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok?
Az első technológiai innováció abban állt, hogy szilíciumot kezdtek használni a terhelési ellenállás növelésére a korom egy része helyett (ez a minden gépjárműabroncsban megtalálható alkotóelem adja az abroncsok fekete színét, és akadályozza meg a gumi túl gyors elkopását). A szilícium használata bebizonyította, hogy lehetséges ugyanolyan - sőt, akár elődeiknél jobb - teljesítményt nyújtó abroncsokat gyártani, melyek ugyanakkor alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek. 1992 óta további alacsony gördülési ellenállású abroncs generációk gördültek le a Michelin gyártószalagjairól, és a többi nagy gyártó is sorra fejlesztette ki a maga alacsony üzemanyag-fogyasztású abroncsait, köztük például a Continental és a Pirelli. A gördülési ellenállás további csökkentése érdekében a mérnökök sokat dolgoztak az abroncsok belső struktúrájának javításán is, részletesen elemezve, milyen deformációkon és mikro-deformációkon megy keresztül az abroncs az egyes kerékfordulatok során. Az alapanyagok és a vegyipar szintjén a fejlődése folytatódott, és a Michelin Energy Saver abroncsok legújabb generációjába beépített szilícium már egészen más, mint a Michelin Energy abroncsok első generációjában alkalmazott elődje.

A többi nagy gyártó közül, akik jelentős előrelépést értek el az abroncsok gördülési ellenállásának javítása terén, érdemes megemlíteni a Continentalt által fejlesztett EcoContact vagy a Pirelli által piacra dobott Cinturato P4 abroncsokat. A gépjárműgyártók felismerték e fejlesztések jelentőségét, hiszen manapság, amikor a kutatóközpontok mohón lecsapnak minden olyan technológiára, amely csökkenti a járművek károsanyag-kibocsátását (automatikus motorleállító rendszer, jobb aerodinamika, a jármű súlyának csökkentése…), az abroncs is versenyelőny forrása lehet.
Ki-ki önmaga is összehasonlíthatja az abroncsok hatását a jármű teljesítményére a Popgom.fr honlapon. Ha az abroncs üzemanyag-fogyasztása tesztelve lett, az összehasonlító programban a "csökkentett üzemanyag-fogyasztás" megjegyzés található. Az összehasonlítás alapján Ön tudatosan hozhatja meg a döntését, tisztában azzal, hogy az abroncs ára nem csak a vásárláskor dől el, hanem sokkal inkább több ezer kilométer megtételét követően, miután figyelembe vettük az élettartama során megtakarított üzemanyagot. A vásárláskor legolcsóbb abroncsok éppen ezért ritkán jelentenek megtakarítást a használat során. 
DOT: az abroncsok azonosító adatsora
+INFO
A DOT, avagy "Department of Transportation" egy karaktersor, amely az abroncsok oldalán található, és azt tanúsítja, hogy az abroncs megfelel az amerikai Közlekedési Minisztérium biztonsági szabványainak.

DOT: az abroncsok azonosító adatsoraOT : une fiche d’identité pour le pneu

DOT

A DOT, avagy "Department of Transportation" egy karaktersor, amely az abroncsok oldalán található, és azt tanúsítja, hogy az abroncs megfelel az amerikai Közlekedési Minisztérium biztonsági szabványainak.

Ez egyúttal az abroncs azonosító- avagy szériaszáma. Ez a jelzés egy 12 karakterből - számokból és betűkből - álló jelsor, amely segítségével különböző információkat lehet megtudni, például:

- a gyártó üzem kódját
- az abroncs típus méretkódját
- az abroncs gyártási idejét.

A DOT utolsó 4 karaktere ugyanis a gyártás hetének és évének felel meg. Ez tehát bizonyos értelemben az abroncs "életkora".

Pl.: Ha az abroncs DOT jelsora 3506-ra végződik, azt jelenti, hogy az abroncsot a 2006-os év 35. hetében gyártották

A francia közúti szabályzat nem tartalmaz az abroncsok "életkorára" vonatkozó kitételt a forgalomba helyezés tekintetében. Valójában semmilyen jogi megkötés nincsen az "idős" abroncsok használatával kapcsolatban.

Azok az elemi behatások, amelyek az abroncsokat élettartamuk során érik (éghajlati körülmények, tárolási körülmények, az abroncs használatának körülményei) az alkotóelemek minőségromlását idézik elő.
A nagy gyártók, mint a Michelin, minden abroncs esetében maximum 10 éves használati időszakot írnak elő. A fenti időszak leteltét követően az abroncsokat tanácsos lecserélni, még akkor is, ha vizuálisan alkalmasnak tűnnek a használatra.
A gyártók emellett azt javasolják, hogy 5 évente vizsgáltassuk át az abroncsok állapotát szakszervizben.

Hogyan igazodjunk ki a számtalan féle téli abroncs között?
+INFO
Ne várjon az első hóesésre, cserélje le abroncsait téliekre. A téli abroncsok már 7°C alatti hőmérsékleten is jobban teljesítenek, mint nyári társaik. A nyári gumiabroncsok tapadása és vonóereje jócskán csökken 7°C alatt! Köszönhetően a lágyabb keveréknek, a téli abroncsok ezen hőmérsékleti határnál már jobban teljesítenek. Sőt, a téli gumiabroncsok a zordabb, hidegebb körülmények között adják le a legjobb teljesítmény - rövidebb fékút, jobb tapadás a kanyarokban stb. Amikor a téli abroncsokra terelődik a szó, gyakran hallunk bizonyos kifejezéseket, a mindennapiaktól a titokzatosakig: hóabroncs, téli abroncs, lamellás abroncs, thermo gumiabroncs, szegecselt abroncs, szegecselhető abroncs, jégabroncs, kontakt abroncs, északi abroncs, skandináv abroncs, M+S abroncs, all seasons avagy négy évszak abroncs.

Hogyan igazodjunk ki a számtalan féle téli abroncs között?


Ne várjon az első hóesésre, cserélje le gumiabroncsait téliekre. A téli abroncsok már 7°C alatti hőmérsékleten is jobban teljesítenek, mint nyári társaik. A nyári gumiabroncsok tapadása és vonóereje jócskán csökken 7°C alatt! Köszönhetően a lágyabb keveréknek, a téli abroncsok ezen hőmérsékleti határnál már jobban teljesítenek. Sőt, a téli gumiabroncsok   a zordabb, hidegebb körülmények között adják le a legjobb teljesítmény - rövidebb fékút, jobb tapadás a kanyarokban stb.

Amikor a téli abroncsokra terelődik a szó, gyakran hallunk bizonyos kifejezéseket, a mindennapiaktól a titokzatosakig: hóabroncs, téli abroncs, lamellás abroncs, thermo gumiabroncs, szegecselt abroncs, szegecselhető abroncs, jégabroncs, kontakt abroncs, északi abroncs, skandináv abroncs, M+S abroncs, all seasons avagy négy évszak abroncs.

Az a járművezető, akit nem foglalkoztat szenvedélyesen ez a kérdés, hamar elveszettnek érezheti magát a téli abroncsok választásakor, s végül akár a használatnak nem megfelelő abroncsokat választhat.

Íme néhány magyarázat, amely segíthet a megfelelő téli abroncs kiválasztásában:
A téli abroncsok
 
Ezt a típusú abroncsot hóabroncsnak, avagy lamellás abroncsnak is szokás nevezni (az abroncs gumi anyagában jelen lévő több száz redő avagy lamella miatt, amelyek jobb mozgékonyságot biztosítanak a hóban és latyakos utakon); a POPGOM javasolja az ilyen típusú abroncsok négyesével történő használatát, amint a hőmérséklet 7°C fok alá csökken. Az ilyen típusú abroncsok a télen előforduló összes időjárási viszonyban megállják a helyüket (latyak, sár, ónos eső, fagy stb.).
Thermo gumiabroncsok

Minden téli abroncs thermo abroncs, ugyanis az abroncsgumi másként reagál a hőmérsékletváltozásokra, mint a nyári abroncsok. A             jó téli abroncs gumianyaga valójában ugyanis 7°C alatt is tovább rugalmas marad, míg a nyári abroncs anyaga e hőmérséklethatár alatt megkeményedik, ami csökkenti a nyári abroncs teljesítményét.
Szegecselt abroncsok

Ezek az abroncsok jobb tapadást biztosítanak a jégpáncél borította utakon. Magyarországon a közúti használatuk nem engedélyezett. Meglehetősen korlátozott sebességet tesznek lehetővé (60 vagy 90km/óra a jármű típusa szerint). A szegecselt abroncsok hátránya: rendkívül zajosak, a sebesség csökkentésére kényszerítik az autóst, és a szegecsek gyorsan elkopnak az utakon (melyek nincsenek teljesen jéggel és hóval borítva).
Szegecselhető abroncso
 
Az ilyen téli abroncsokon olyan lyukak találhatóak, amelyekbe szegecsek illeszthetők. Hátrányuk: a szegecselési műveletet elvégezni képes szakértőből kevés található Magyarországon.
Jégabroncsok (északi abroncsok, kontakt abroncsok avagy skandináv abroncsok)
 
Az ilyen típusú abroncsok jobb tapadást biztosítanak a jégpáncéllal borított úttesteken. Ezek az abroncsok egyre sikeresebbek, mivel megvan bennük a szegecselt abroncsok minden előnye, a zaj és a törvényes korlátozások hátrányai nélkül.  Ezen abroncsok használata egyre elterjedtebb.
M + S abroncsok

Az M+S jelzés egy rövidítés, jelentése Mud and Snow (Sár és hó). Gyakran látható 4X4-es terepjáró abroncsokon, téli gumiabroncsokon. Használatos még ezen kívül egy stilizált hópehely is, melyet főleg a négyévszakos abroncsokon láthatunk. A jelzés jelenléte a sebesség tekintetében azt jelenti, hogy a vezető ilyen abronccsal a jármű eredeti sebességindexénél alacsonyabbat is választhat, illetve hogy az ilyen abroncs jobb mozgékonysági tulajdonságokat mutat a sáros és havas talajon, mint a standard abroncsok.
'All Seasons' avagy négy évszak abroncsok
 
Ezek olyan átmeneti gumiabroncsok, amelyek tulajdonságai közelebb állnak a nyári abroncsokéhoz, mint a téli gumiabroncsok tulajdonságaihoz. Az ilyen típusú gumiabroncsok mellett a legfőbb érv az, hogy így ugyanaz az abroncs hordható egész évben. A téli abroncs nyáron túl gyorsan elkopik, mert a gumianyag a hőségben meglágyul, míg a nyári abroncs télen elveszíti úttapadási képességét, mert a gumi túlságosan megkeményedik, így a négy évszak abroncs ideális kompromisszum lehet. Mindezek mellett alacsony hőmérséklet mellett nem képes a téli abroncs tapadását és mozgékonyságát biztosítani, és melegben nem hozza a nyári abroncs tulajdonságait.
 
Kötelező címkézési rendszer az abroncsokon 2012-től fogva
+INFO
Az Európai Parlament tavaly októberben jóváhagyta az abroncsok teljesítményéhez kapcsolódó új címkézési rendszert. Az új rendelet 2012. november 1-jén lép hatályba, és a jövőben lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobb körülmények között válasszanak abroncsot. Három kritériumot választottak ki, melyeknek szerepelniük kell a címkén: az abroncs üzemanyag-megtakarítási hatékonysága, nedves burkolaton való úttapadása, és zajszintjének jelzése decibelben.
Kötelező címkézési rendszer az abroncsokon 2012-től fogva

etiquetado obligatorioAz Európai Parlament tavaly októberben jóváhagyta az abroncsok teljesítményéhez kapcsolódó új címkézési rendszert. Az új rendelet 2012. november 1-jén lép hatályba, és a jövőben lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobb körülmények között válasszanak abroncsot. Három kritériumot választottak ki, melyeknek szerepelniük kell a címkén: az abroncs üzemanyag-megtakarítási hatékonysága, nedves burkolaton való úttapadása, és zajszintjének jelzése decibelben.


A fenti kritériumok illusztrálására egy A-tól G-ig terjedő betűsor értékeli az első két kritériumot, a legjobb teljesítménytől (zöld "A" osztály) a legkevésbé jóig (vörös "G" osztály). Ami a külső gördülési zajkibocsátást illeti, ennek értékét az abroncson feltűntetett fekete hullámvonalak növekvő száma jelzi. Például a legcsendesebb abroncsokat (68 decibel alatti zajkibocsátás) egy fehér hullámvonallal és két fekete hullámvonallal jelzi majd a címke a decibel érték mellett.

A törvény arra kötelezi a viszonteladókat, hogy tegyék látható helyre ezeket a címéket, így téve lehetővé a fogyasztók számára a tudatos választást. A törvény a személyautókra, a könnyű haszonjárművekre és a nehézgépjárművekre vonatkozik. Az irányelv ugyanakkor bizonyos abroncs kategóriákat kizár, mint például az újrafutózott abroncsokat, amelyek a nehézgépjármű piac felét képviselik.

A legnagyobb gyártók által kikövetelt új irányelv egyúttal az EU azon törekvéséhez is illeszkedik, melynek értelmében 2012-ig 20%-kal kívánja javítani "energiahatékonyságát".

Csúszós útburkolat: vezessünk ennek megfelelően
+INFO
Télen a közlekedési körülmények rendkívül hamar elromolhatnak. Az utak nedvessé, hideggé, havassá, s akár jegessé válhatnak, teljesen megjósolhatatlan körülményeket teremtve. 7° alatt az abroncsok tapadási körülményei gyökeresen megváltoznak és a vezetési stílusnak feltétlenül alkalmazkodnia kell ehhez az új körülmény-együttálláshoz. A vezetési módon túl azonban az eszközöknek - jelen esetben az abroncsnak - is megfelelőnek kell lennie. Tekintsük át a téli vezetéssel kapcsolatban betartandó gyakorlatokat!
Csúszós útburkolat: vezessünk ennek megfelelően

Télen a közlekedési körülmények rendkívül hamar elromolhatnak. Az utak nedvessé, hideggé, havassá, s akár jegessé válhatnak, teljesen megjósolhatatlan körülményeket teremtve. 7° alatt az abroncsok tapadási körülményei gyökeresen megváltoznak és a vezetési stílusnak feltétlenül alkalmazkodnia kell ehhez az új körülmény-együttálláshoz. A vezetési módon túl azonban az eszközöknek - jelen esetben az abroncsnak - is megfelelőnek kell lennie. Tekintsük át a téli vezetéssel kapcsolatban betartandó gyakorlatokat!


A nedves útburkolat kétszer csúszósabb a száraz burkolatnál, míg a havas útburkolat négyszer, a jeges burkolat pedig nyolcszor csúszósabb a rendesnél. Ezek az eltérő éghajlati körülmények természetesen meghatározzák a vezetési stílust is.
Az első óvintézkedés a sebesség jelentős csökkentése, illetve a visszafogott vezetési stílus, aminek köszönhetően megőrizzük uralmunkat a jármű fölött. A havas úton a tapadási együtthatót néggyel el kell osztani. Másként fogalmazva ha a sebességkorlátozás 90 km/óra, nem szabadna túllépni a 20 Km/órát.

Ezen kívül hajlékony és hirtelen mozdulatok nélkül nélküli vezetési stílust kell alkalmazni. A sebességet ajánlott a normálisnál hamarabb a magas fokozatba rakni. Kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat, és ne nyomja rá erősen a lábát sem a fék- sem a sebességpedálra. Ha a jármű kitér az irányból, ne fékezzen, használja a kuplungot, hogy mind a négy kerék azonos sebességgel forogjon, és tekintetét szegezze messze előre, az út tengelyére.

Télen az abroncskészlet maximális figyelmet érdemel. "Öltözzön fel jól" az útra, megfelelő téli abroncsokkal szerelkezve fel. Amint a hőmérséklet 7° alá csökken, az úgynevezett "átmeneti hőmérséklet" alatt a nyári abroncs megkeményedik, és elveszíti tapadási képességét. Ezzel szemben a téli abroncs alacsony hőmérsékleten is rugalmasabb összetételű, és mélyebbre vájt redői jobb fékezési képességet biztosítanak a havas úton, és jobb tapadást a hideg talajon.

Végezetül ügyeljen a felelős vezetési stílusra, elegendő biztonsági távolságot tartva a többi járműtől. Gondosan előzze meg a kockázatokat, kiszúrva a kényes szakaszokat, ahol gyakoribbak a jegesedések a burkolaton. Adjon elsőbbséget a hókotróknak és sószóró gépeknek, és lehetőleg közlekedjen e járművek nyomában. Tartson szünetet gyakrabban, mint normál időjárás mellett, és ha az időjárás túl fenyegetővé kezd válni, a legbölcsebb döntés otthon maradni, a kellemes melegben.
Néhány egyszerű gesztus az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséért:
+INFO
Akár a pénztárcánkért aggódunk, akár valóban a környezet védelméért tesszük, mindenkinek megvan az indoka, miért szeretné csökkenteni üzemanyag-fogyasztását (és számláját)! Íme 5 könnyen követhető jó tanács:
Néhány egyszerű gesztus az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséért:

Akár a pénztárcánkért aggódunk, akár valóban a környezet védelméért tesszük, mindenkinek megvan az indoka, miért szeretné csökkenteni üzemanyag-fogyasztását (és számláját)! Íme 5 könnyen követhető jó tanácsœ:


  1. Közlekedjünk állandó sebességgel: az "agresszív" vezetési stílus jelentősen növeli az autó üzemanyag-fogyasztását. Ugyanígy nem szükséges a jármű teljesítményének határait feszegetni a sebességváltáskor (különösen igaz ez a diesel járművekre, amelyek motorja rugalmasabb teljesítményre képes). Ha jó előre felkészülünk a lassításokra (forgalmi akadályokra), sikeresen tarthatjuk az állandó sebességet, és a megállás előtt megfelelően kihasználhatjuk a jármű lendületét.
  2. Ellenőrizzük az abroncsnyomást: az üzemanyag-fogyasztás megfelelően felfújt abroncsokkal érezhetően csökkenni fog: a gördülési ellenállás értéke nem megfelelően felfújt abroncsok esetén növekedni fog (egyúttal az abroncs kopását is felgyorsítva)
  3. Ne használja túlzott mértékben a klímaberendezést: ez is jelentős energiákat von el a járműtől. Ez a szabály különösen a jármű városban történő használatára érvényes.
  4. Ne hagyja lehúzva a ablakait az autópályán történő vezetéskor: a járműbe betüremkedő levegő fékező hatást fejt ki, és ezzel megnöveli a jármű üzemanyag-fogyasztását.
  5. Utánfutó vagy tetőcsomagtartó?: A tetőcsomagtartók és síléctartók ugyancsak aerodinamikai fékként üzemelnek.
A Popgom tevékenyen fellép a használt abroncsok hasznosításáért
+INFO
Miután környezetünk megóvása az évszázad egyik legnagyobb kihívása, a Popgom elkötelezetten részt vesz a használt abroncsok hasznosításában. Vállalatunk egy ún. "ökoadót" fizet az abroncs újrahasznosítási szektor támogatására, amely lehetővé teszi egyebek között a használt abroncsok begyűjtésének és újrahasznosításának finanszírozását.
A Popgom tevékenyen fellép a használt abroncsok hasznosításáért:

Miután környezetünk megóvása az évszázad egyik legnagyobb kihívása, a Popgom elkötelezetten részt vesz a használt abroncsok hasznosításában. Vállalatunk egy ún. "ökoadót" fizet az abroncs újrahasznosítási szektor támogatására, amely lehetővé teszi egyebek között a használt abroncsok begyűjtésének és újrahasznosításának finanszírozását.Parce que le respect de l’environnement est un des enjeux majeurs de notre siècle, Popgom s’engage en participant à la valorisation des pneumatiques usagés. En effet, notre société reverse une « éco-taxe » aux professionnels du recyclage des pneus, permettant entre autres le financement des collectes d’enveloppes usagées et leurs retraitements.
A POPGOM.fr használatával adjon második életet abroncsainak!


Néhány példa a használt abroncsok újrahasznosítására:

1. Játszóterek kialakítása (rugalmas műsalak)
2. Szintetikus gyep stadionok számára (szintetikus fű összetevői)
3. Üzemanyagok (cementmű, városi hőhálózatok)
4. Esővízgyűjtő medencék kialakítása
5. Kőomlás-gátló tartófalak (a Ponts et Chaussées vállalat technológiája)
6. Közúti burkolat alsó rétegei (a Ponts et Chaussées vállalat technológiája)
7. Kőbányák rehabilitációja (a környék növényzetére és vízbázisaira bizonyítottan nem káros technológia)
8. Öntött tárgyak (görgők…)

Revalorisation des pneus usagés

Fénykép: Aliapur DR
Az új abroncs termékcsaládok előnyeiről
+INFO
Az új abroncs termékcsaládok előnyeiről

Az abroncsok életkorával kapcsolatos tájékozódáskor (gyártási hét illetve év) a "DOT" jelsor ad tájékoztatás (ld. a fentebbi fejezetet: a "DOT: az abroncs azonosító adatsora". De ugyanúgy, ahogy egy korábbi gyártási évjáratból is vásárolhatunk új autót, az ember választhat új abroncsot is egy korábbi termékcsaládból.





  • A gépjárműre gyárilag felszerelt abroncsok: az új járművekre gyárilag felszerelt abroncsok (úgynevezett elsőszerelt abroncsok) ugyanazon a gépjármű modellen olykor egy-egy gyártó esetében 10 éven keresztül is állandóak maradhatnak (a gépjármű gyártóját szerződés kötelezheti az abroncs gyártójával szemben, hogy ugyanazzal az abronccsal lásson el egy modellt). Ennek köszönhetően az újonnan gyártott járművek olykor ugyanolyan profilú abroncsot viselnek, mint a modell piacra dobásának időpontjában. Az abroncs gyártók eközben 2 - 5 évente megújítják korábbi abroncs termékcsaládjaikat. Az az ügyfél tehát, aki az elsőszerelt abroncsokkal azonos abroncsokat keres járművéhez, egyes esetekben olyan abroncs választására kényszerül, amely két-három generációval le van maradva a jelenlegi gyártási technológiákhoz képest. A járművezető meglepetten tapasztalhatja azt is, hogy az általa használt abroncsot már nem gyártják, miközben a járműve új.
  • A legújabb abroncs termékcsaládok : a legújabb abroncs termékcsaládok magukba építik a gyártók által a kutatások és a fejlesztések terén elért eredményeket, és a legújabb szabadalmaztatott eljárásokat. A közelmúltban megjelent termékcsaládokhoz tartozó abroncsok ezért vitathatatlanul jobb teljesítményt nyújtanak, akár a fékezést, akár az úttartást, a kopással szembeni ellenállást, az üzemanyag-fogyasztás csökkentését vagy éppen a zajkibocsátás mérséklését tekintjük. Ha járművünket a legújabb abroncs modellekkel szereljük fel, azzal fokozott biztonsági biztosítékokat kapunk, és egyúttal befektetésünk is garantáltan jobban megtérül.

A Popgom.hu honlapon kivétel nélkül megtalálhatja a gyártók legújabb termékcsaládjait. Ráadásul keresés közben az új termékcsaládokat az abroncs fényképe alatt megjelenő "újdonság" felirat is egyértelműen jelzi.
Az abroncsok kiegyensúlyozása: elengedhetetlen művelet
+INFO
A vibrációt az a tény okozza, hogy a tömeg gumiabroncson való eloszlása sohasem tökéletes. Ezek a különböző tömegek a centrifugális erő hatására kiegyensúlyozatlanságot okoznak, mely a kerék földhöz való kopogásában, és a vibrációkban nyilvánul meg.

 

1.      Miért van tendenciája az abroncsnak vibrálni?

A vibrációt az a tény okozza, hogy a tömeg gumiabroncson való eloszlása sohasem tökéletes. Ezek a különböző tömegek a centrifugális erő hatására kiegyensúlyozatlanságot okoznak, mely a kerék földhöz való kopogásában, és a vibrációkban nyilvánul meg.

A vibrációk hibákat okozhatnak a gumiabroncsokon, tárcsákon, illetve mechanikai alkatrészeken is. Néhány példa:

o   Rossz gumiabroncsnyomás;

o  A tárcsa deformálódott ütközés következtében;

o   Sérült lengéscsillapító;

o  A kormánymű mechanikai üresjárata...

 

2.      Milyen következményei vannak a rosszul kiegyensúlyozott gumiabroncsnak?

A rosszul kiegyensúlyozott gumiabroncs nemcsak a vezetés komfortjára lehet kihatással, hanem a biztonságra, és a gumiabroncsok és mechanikai elemek élettartamára is.

o  A vezető és utasainak fáradása;

o  Nem megfelelő tapadás, elsősorban ha a lengéscsillapítók elhasználódottak;

o   A gumiabroncsok abnormális kopása;

o  A kormánymű és lengéscsillapítók idő előtti elhasználódása;

o  nagyobb üzemanyag-fogyasztás;

o   A mechanikai elemek törése szélsőséges esetekben.

3.      Miért kell a kiegyensúlyozást szakemberre bízni?

A gumiabroncsok kiegyensúlyozása egy igényes művelet, mely a vibrációs események, valamint a kiegyensúlyozó berendezés lehetőségeinek megfelelő ismeretét követeli meg.

A kiegyensúlyozó berendezés segítségével meg lehet állapítani a súlyok értékét és helyzetét a tárcsán, és korrigálni lehet a kiegyensúlyozatlanságot, valamint annak hatásait.

A márkás gyártók gumiabroncsai: milyen plusszal rendelkeznek a többihez képest?
+INFO
Megnevezéseik szorosan összefonódnak az autózás történetével. Többségüket a XIX. század végén alapították a nagyiparral rendelkező országokban (Anglia, Németország, Franciaország, USA...) és csak később váltak globális márkákká. A műszaki innováció többségét nekik köszönhetjük, melyek eredménye a modern gumiabroncs.

1. Mely márkák tartoznak a nagyok közé?

Hat vezető márka létezik:

o  Bridgestone

o  Continental

o  Dunlop

o  Goodyear

o  Michelin

o  Pirelli

Megnevezéseik szorosan összefonódnak az autózás történetével. Többségüket a XIX. század végén alapították a nagyiparral rendelkező országokban (Anglia, Németország, Franciaország, USA...) és csak később váltak globális márkákká. A műszaki innováció többségét nekik köszönhetjük, melyek eredménye a modern gumiabroncs.

2.) Mit lehet elvárni a nagy márkától?

A gumiabroncs gyártójának igényes feladata a gumiabroncs valamelyik tulajdonságát javítani anélkül, hogy rontsa valamelyik másik tulajdonságát: például tapadás, és élettartam, gördülő-ellenállás, és féktávolság. Csak a neves márkák gyártói kínálnak kiváló menettulajdonságokkal rendelkező termékeket, melyek egyszerre biztonságosak, komfortosak, és kímélik a környezetet.  

Ahhoz, hogy ezek a márkák olyan igényes kompromisszumokat tudjanak kötni az egyes tulajdonságok között, forgalmuk jelentős részét az új termékek kutatásába és fejlesztésébe forgatják vissza.

3. A minőségért fizetendő ár

Ez a minőség természetes pénzbe kerül. A neves márkák gumiabroncsai átlagosan 20 - 30 % -kal drágábbak a közepes minőségű gumiabroncsoknál. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az üzemeltetési költségek is magasabbak lennének: a magasabb árat hosszabb élettartamukkal egyenlíti ki.

Ezen kívül, a fogyasztó szívesen fizet a biztonságért, és menetkomfortért, melyet ezek a gumiabroncsok nyújtanak.


Miért kell egyszerre cserélni mind a 4 gumiabroncsot a 4x4-meghajtású gépkocsin? (az állandó négykerék-meghajtású gépkocsin)
+INFO
A négykerék-meghajtású gépkocsikkal kapcsolatban több kérdés merül fel. A leggyakoribb közülük a következő: „mindig egyszerre kell lecserélni mind a 4 gumiabroncsot a négykerék-meghajtású gépkocsin?“ A válasz „igen“. Itt található a magyarázat.

Miért kell egyszerre cserélni mind a 4 gumiabroncsot a 4x4-meghajtású gépkocsin? (az állandó négykerék-meghajtású gépkocsin)

 

A négykerék-meghajtású gépkocsikkal kapcsolatban több kérdés merül fel. A leggyakoribb közülük a következő: „mindig egyszerre kell lecserélni mind a 4 gumiabroncsot a négykerék-meghajtású gépkocsin?“ A válasz „igen“. Itt található a magyarázat.

 

 

A négykerék-meghajtású gépkocsik sebességváltó szerkezete lehetővé teszi a gépkocsi meghajtó szerkezete által generált forgatónyomaték mind a négy kerék közötti elosztását. Ez a műszaki megoldás, melynek az Audi autógyár volt a társszerzője, 3 differenciálművel rendelkezik, melyek a hajtóerő mind a négy kerék közötti elosztásáról gondoskodnak (1 differenciál az első tengelyre, 1 a hátsó tengelyre, és 1 az első- és hátsó tengelyek közötti teljesítmény elosztására).

popgom.hu

Ez a konstrukciós megoldás más arányt alakít ki a gumiabroncsok között, mint ahogyan azt megszoktuk a 2 meghajtott kerekű gépkocsik esetében (az első- vagy hátsókerék meghajtásnál). Ezt azzal a ténnyel lehet magyarázni, hogy mind a 4 gumiabroncs egyforma sebességgel forog, és ezért elengedhetetlen, hogy átmérőjük egyforma legyen – ez azt jelenti, hogy a gumiabroncsok elhasználódásának is egyformának kellene lennie. Amennyiben a gépkocsin különböző elhasználódási fokozatú gumiabroncs van felszerelve (például elöl új gumiabroncsok, míg hátul már használtak), a sebességváltó szerkezetnek kompenzálnia kell az első, és hátsó tengely közötti forgási sebességet, ami néhány alkatrész idő előtti elhasználódásához vezet, mi több, néhány esetben ráadásul ezek gyors tönkretételét okozza.

 

Azonban 4 új gumiabroncs használata esetén a sebességváltó szerkezetnek nem kell kompenzálnia ezt a különbséget, és mind a 4 gumiabroncs egyenletes kopása a négykerék-meghajtású rendszer optimális működését biztosítja.


Környezetbarát vezetés: 10 tanács, hogy váljunk felelősségteljes sofőrré
+INFO
Ezek a kormány mögötti viselkedési formák ezentúl részei lesznek a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges vizsgáknak, hisz minden gépkocsivezető számára szólnak.

Környezetbarát vezetés: 10 tanács, hogy váljunk felelősségteljes sofőrré

 

Az ökológiai vezetés, vagy a vezetés környezetbarát módja csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, a CO2 kibocsátást, valamint közlekedési baleset okozásának kockázatát. Ezek a kormány mögötti viselkedési formák ezentúl részei lesznek a vizsgának a vezetői engedély megszerzéséhez, azonban minden gépkocsivezető számára szólnak.

Ezek a kormány mögötti viselkedési formák ezentúl részei lesznek a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges vizsgáknak, hisz minden gépkocsivezető számára szólnak.

A környezetbarát vezetési mód csupa előnyt hordoz magában. Néhány egyszerű vezetési szabály betartásával nemcsak az üzemanyag fogyasztását lehet csökkenteni (10 - 15 %-kal), ezzel az üvegházhatást okozó gázok (kibocsátásnak     csökkentését) kibocsátását, hanem a gépkocsi karbantartására fordított kiadásokat is (a gépkocsi fontos alkatrészei kisebb igénybevételnek vannak kitéve), valamint a közúti baleset okozásának kockázatát, és a gépkocsi okozta környezeti zajterhelést is csökkenteni lehet. Itt van az a 10 lépés, melyeknek köszönhetően Önből is tökéletes környezetbarát vezetőt lesz.

 

1.  A motort indítsa finoman, közben ne nyomja le a gázpedált.

2.  Optimalizálja a sebességfokozatok váltását: a megfelelő sebességfokozattal történő vezetéssel viszonylag csökkentheti a gépkocsi terhelését, és egyúttal az üzemanyag fogyasztását.

3.  Vezetés közben tartson egyenletes sebességet: folyamatos, és lágy vezetéssel nem lesz stresszes a kormány mögött. A lassításnál amennyiben lehetséges, fékezzen a motor segítségével.

4.  Ellenőrizze a gyorsítást: 50 km/ó fölötti sebességnél kerülje a gázpedál hirtelen lenyomását.

5.  Vezessen helyesen emelkedőn és lejtőn: a lejtőn való vezetéskor ne gyorsítson fölöslegesen, és emelkedőn  lassítson, természetesen oly módon, hogy ne akadályozza a többi gépkocsi forgalmát.

6.  Kapcsolja ki a motort, amennyiben 30 másodpercnél hosszabb ideig várakozik.

7.  Ne kapcsolja be fölöslegesen a klímát: a klíma használata akár 10 %-kal is növelheti a fogyasztást.

8.  Ellenőrizze havonta a gumiabroncsokban uralkodó nyomást: a gumiabroncsokban uralkodó alacsony nyomás is veszélyes lehet, ráadásul növeli a fogyasztást.

9.  Cserélje rendszeresen a légszűrőt: az elhasználódott légszűrő akadályozza a motor égésterébe vezetett levegő áramlását, ami a fogyasztás növekedését okozza.

A gépkocsit ne terhelje fölöslegesen rakománnyal: minden plusz 100 kg 5 % fogyasztásemelkedést von maga után.