A következő mezők kitöltése nem megfelelő: 

 

(?)
(?)
Keresés

Ujdonságok


Ujdonságok

Az abroncs a fenntartható fejlődés korában
+INFO
Bár jelenleg még az abroncs nem éppen a környezetbarát termék szimbóluma, el kell ismerni mindazokat a figyelemreméltó erőfeszítéseket, amelyeket a nagy abroncsmárkák tettek a fenntartható fejlődés felé mutató innováció érdekében. Ezek az erőfeszítések három fő területre koncentrálnak: az abroncsgyártásban használt anyagokra, a teljesítményre és az újrahasznosításra

Az abroncs a fenntartható fejlődés korában

Bár jelenleg még az abroncs nem éppen a környezetbarát termék szimbóluma, el kell ismerni mindazokat a figyelemreméltó erőfeszítéseket, amelyeket a nagy abroncsmárkák tettek a fenntartható fejlődés felé mutató innováció érdekében. Ezek az erőfeszítések három fő területre koncentrálnak: az abroncsgyártásban használt anyagokra, a teljesítményre és az újrahasznosításra.

Adjuk meg a császárnak, ami a császáré: ismerjük el a Michelin elsőségét a fenntartható fejlődést szolgáló innováció területén. A Michelin valójában már 1992-ben piacra dobta első "zöld abroncsait" az "Energy" nevű termékcsaláddal. Azzal, hogy a kormot szilíciummal helyettesítette az abroncs összetételében, a Michelin 3%-os üzemanyag-megtakarítást tett lehetővé, csökkentve az abroncs "gördülési ellenállását". Tény, hogy 1992-ben a fenntartható fejlődés és a magas benzinárak jóval kevésbé voltak napirenden, mint az elmúlt hónapok során. 2007-ben a Michelin folytatta innovációs erőfeszítéseit, piacra dobva az "Energy Saver" nevű zöld abroncsot, amelynek gördülési ellenállása további 20%-kal csökkent, s így 0,2 l üzemanyag megtakarítását tette lehetővé 100 km-en, a CO2 kibocsátást 4 g/km mértékben csökkentve.

Az abroncsgyártók azóta számos további kezdeményezést tettek a cél érdekében. A GoodYear például olyan újgenerációs abroncsokat fejleszt, amelyek összetételében kukoricakeményítő található, és amelyek kettős előnye, hogy a gyártási folyamat kevesebb CO2 kibocsátással jár, s ugyanakkor csökken az abroncsgumi gördülési ellenállása és ezáltal az autó üzemanyag-fogyasztása is. A várható CO2 kibocsátás megtakarítás több mint 8,2 g/km. Vajon kisebbfajta forradalom készülődik?

A Pirelli is folytat hasonló irányú kutatásokat, s ezek keretében két speciális szervezetet hozott létre a fenntartható fejlődés szolgálatában: a Pirelli Labs és a Pirelli Ambiante intézetet. Erőfeszítéseinek eredménye a "Cinturato" nevű környezetbarát abroncs, amelyet a Pirelli 2008-ban dobott a piacra, és amely szintén 20%-os csökkentést ért el a gördülési ellenállás terén, s ezzel a Michelin abroncsához hasonló arányban csökkentette a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást is.





Bár némiképp más jellegű intézkedés, de a fenntartható fejlődéssel összefüggésben szintén említeni kell azt, hogy az abroncsgyártásban megszűntették az aromatikus olajok használatát, mely 2010-től valamennyi gyártóra kötelező előírás (ld. Kyotói Egyezmény) .

Végül említsük meg a nagy gyártók közös erőfeszítéseit is, melyek keretében összefogtak a használt abroncsok begyűjtése érdekében, s ezzel lehetővé teszik a Franciaországban forgalmazott abroncsok közel 70%-ának újrahasznosítását a Bridgestone, a Continental, a GoodYear, a Michelin, a Pirelli és a Kleber által alapított Aliapur hálózat révén.

Az így visszanyert és feldolgozott anyagokat számos módon újra lehet hasznosítani: cipőtalpak, talicskakerekek, gépjármű kiegészítők, tetőzet alapanyagok, sportcsarnokok és játszóterek talajburkolata, útburkolatok bitumenes fedőrétegei formájában nyernek új funkciót... 
Abroncsvásárlás: a spórolás az abroncsok karbantartásánál kezdődik
+INFO
Kétségtelenül jelentős megtakarításokat lehet elérni, ha az abroncs vásárlásakor a legjobb vételt keressük. De létezik a megtakarításnak egy másik, gyakran elhanyagolt formája, amely csakis magától az autóstól függ! Az abroncsok egyszerű karbantartása ugyanis olyan jelentős mértékben növelni tudja élettartamukat, ami akár a rendes élettartam megduplázását is eredményezheti.

Abroncsvásárlás: a spórolás az abroncsok karbantartásánál kezdődik


Kétségtelenül jelentős megtakarításokat lehet elérni, ha az abroncs vásárlásakor a legjobb vételt keressük. De létezik a megtakarításnak egy másik, gyakran elhanyagolt formája, amely csakis magától az autóstól függ! Az abroncsok egyszerű karbantartása ugyanis olyan jelentős mértékben növelni tudja élettartamukat, ami akár a rendes élettartam megduplázását is eredményezheti.

Az abroncsok karbantartása sokaknál kimerül abban, hogy időről időre a nagyobb utazások előtt felfújják őket, és a gépjármű átnézésekor a szerelővel ellenőriztetik a kopásukat. Ezeket az intézkedéseket túlságosan ritkán tesszük meg, és gyakran túl későn is, amikor az abroncs már helyrehozhatatlanul károsodott.

Néhány egyszerű ellenőrzés segítségével megelőzhetjük az abroncsok idő előtti tönkremenetelét illetve elkopását, különösebb szerszámok és szakértelem nélkül is. Íme néhány egyszerű tanács:

Ellenőrizze minden hónapban az abroncsnyomást.
Az abroncsok számára ideális nyomásszint a gépjármű ajtajának belső oldalán van feltűntetve. Az abroncsok nyomását minden esetben akkor kell ellenőrizni, amikor azok még hidegek. A túlfújás vagy az alulfújás egyaránt a rendesnél jelentősebb abroncskopást eredményeznek, illetve az alulfújás esetében a jármű benzinfogyasztását is túlzott mértékben megnövelik.

Ellenőrizze az abroncsok kopásának egyenletességét.
Az abroncsoknak egyenletes módon kell kopnia a futófelület egész felszínén. Éppen ezért ellenőrizni kell a kopás minőségét, egyszerű szemrevételezéssel, vagy kezünket végighúzva rajtuk, az egyenetlen kopás megállapításához.

 

  • Ha "fűrészfog" típusú kopást állapít meg az abroncsok felületén, az nagy valószínűséggel a kerekek nem megfelelő párhuzamosságából adódik.

  • Ha az abroncs "féloldalasan" kopik, a centírozása nem megfelelő (ilyenkor bizonyos sebességnél remegés érezhető a volánnál), vagy pedig a gépjármű felfüggesztése használódott el.

  • Ha a futófelületek középső része kopottabb a széleinél, az abroncsok túl vannak fújva. Fordított esetben, ha a szélek kopottabbak a középső felületnél, az abroncsok alul vannak fújva.

Az egyenetlen kopás okait minden esetben feltétlenül orvosolni kell (párhuzamosság- beállítás, centírozás, túlfujás, alulfújás...) abroncsszakértő közreműködésével.

Végezetül ellenőrizze rendszeresen a kopás szintjét, ugyanis bármilyen gondosan vigyáz is abroncsaira, a kopás szintje soha nem haladhatja meg a jelzett szintet (1,6 mm-es minimális mintamélység), a törvény előírásainak megfelelően. 
Defekt: biztonságos közlekedés lapos kerékkel - léteznek megoldások
+INFO
Amikor defektet kapnak, az autósok védtelennek érzik magukat, s gyakran pánikba esnek. Miközben a parkoló jármű esetében a leeresztett abroncs csak többé-kevésbé súlyos problémákat okozó kellemetlenség, a közlekedés közben bekövetkező defekt valódi veszélyt jelent. Ma már a nagy abroncsgyártók olyan megoldásokat kínálnak, amelyekkel leeresztett abronccsal is lehet közlekedni.

Defekt: biztonságos közlekedés lapos kerékkel - léteznek megoldások


Changement d'une roue
Amikor defektet kapnak, az autósok védtelennek érzik magukat, s gyakran pánikba esnek. Miközben a parkoló jármű esetében a leeresztett abroncs csak többé-kevésbé súlyos problémákat okozó kellemetlenség, a közlekedés közben bekövetkező defekt valódi veszélyt jelent. Ma már a nagy abroncsgyártók olyan megoldásokat kínálnak, amelyekkel leeresztett abronccsal is lehet közlekedni.

Az autósok háromnegyede megismerte már a kidurrant abroncs kellemetlenségét. Bármilyen helyzetben következik be a baleset, soha nem jöhet jókor: késés egy fontos találkozóról, az abroncs csere nehézségei, bepiszkolódás, idegeskedés... és ezek még csak a defekt legártalmatlanabb következményei.

Az 1990-es évekig defekt esetén a járművet mindenképpen le kellett állítani, ami nem mindig volt megoldható anélkül, hogy az ember veszélybe sodorta magát: mit tegyünk, amikor a felniken guruló autó illetve a gyorsforgalmi úton vagy autópályán való rögtönzött leállás veszélyei között választhatunk?

A legnagyobb abroncs gyártók immár több éve arra koncentrálták kutatási erőfeszítéseiket, hogy olyan abroncsokat fejlesszenek, amelyek a lehető legjobb teljesítménymutatók mellett (komfort, úttapadás, élettartam...) maximális biztonságot képesek garantálni a defekt alkalmával is.


A nagy márkák többsége jelenleg olyan professzionális megoldásokat kínál, amelyek ha nem is tudják elkerülni a defekt eshetőségét, de előfordulása esetén tovább lehet gurulni az abronccsal egy korlátozott távolságig (általában 80 km-t), visszafogott sebességgel (80 km/óra), az abroncs elvesztése nélkül.

A különböző kifejlesztett technológiák valamennyien az abroncs megerősített oldalfalán alapulnak. Defekt előfordulása esetén a megerősített oldalfalak képesek elviselni a gépjármű súlyát anélkül, hogy leugranának a felniről, és lehetővé teszik az autósnak, hogy elvezesse a járművet egy szervizbe, vagy maga végezze el a kerékcserét egy biztonságos helyen.

Válogasson a piaci választékból a POPGOM kínálatából:
  • Michelin ZP (Zero pressure)
  • Goodyear RunOnFlat
  • Continental SSR (Self Support Ring)
  • Dunlop DSST (Dunlop Self Supporting Technology)
  • Pirelli Run Flat
Az abroncsok és az üzemanyag-fogyasztás
+INFO
Ez a téma több mint tíz évvel ezelőtt jelent meg a nagy gyártók kommunikációjában, ám ennek ellenére a szélesebb közönség körében az abroncs és a fogyasztás közötti összefüggés távolról sem tűnik evidensnek.
Az abroncsok és az üzemanyag-fogyasztás

Ez a téma több mint tíz évvel ezelőtt jelent meg a nagy gyártók kommunikációjában, ám ennek ellenére a szélesebb közönség körében az abroncs és a fogyasztás közötti összefüggés távolról sem tűnik evidensnek.

Pneu et consommationHogyan tudja csökkenteni az abroncs az üzemanyag-fogyasztást?
A technikai jellegű magyarázat meglehetősen bonyolult, de a bizonyíték meglehetősen nyilvánvaló: figyelje meg egy versenykerékpárra ülve, milyen erőfeszítés szükséges 50 méter megtételéhez. Most pedig cserélje le a kerékpár abroncsait széles montain-bike abroncsokra, és figyelje meg, milyen többleterőfeszítés kell ugyanazon 50 méter megtételéhez. Az erőfeszítés terén mutatkozó különbség kizárólag az abroncs miatt van, a többlet energiaráfordítás pedig a gépjármű motor nagyobb üzemanyag-fogyasztásához hasonlítható. Ugyanezt a kísérletet elvégezheti azzal is, hogy összehasonlítja, milyen erőfeszítés szükséges az 50 méter megtételéhez rendesen felfújt abroncsok mellett, és ugyanezen 50 méterhez alulfújt abroncsokkal. Az abroncsokhoz kapcsolódó többleterőfeszítést okozó jelenséget nevezik az abroncsgyártók gördülési ellenállásnak. Minél nagyobb az abroncs gördülési ellenállása, annál nagyobb az üzemanyagfogyasztás.

A személygépkocsi abroncs esetében a legjelentősebb üzemanyag-megtakarítási forrást a gyártó által ajánlott nyomásérték szerint megfelelően felfújt abroncs jelenti: a 20%-kal alulfújt abroncs 4%-os benzin többletfogyasztást okoz. Az üzemanyag-megtakarítás másik forrása az alacsony gördülési ellenállású abroncsok használata.

Milyen eljárásokkal próbálják csökkenteni a gyártók az abroncsok által generált üzemanyag-fogyasztást?
Alacsony gördülési ellenállású abroncsok kifejlesztésével: elsőként a Michelin rukkolt elő ilyen megoldással, amikor 1992-ben piacra dobta az első Energy abroncs generációt. A gyártó hamar ráébredt, milyen fontos szerepet játszik az abroncs a gépjármű üzemanyag-fogyasztásában: egy átlagos gépjármű esetében 100 liter elfogyasztott üzemanyagból 20 liter közvetlenül kapcsolódik az abroncsok gördülési ellenállásának jelenségéhez. Az alacsonyabb gördülési ellenállású abroncsok feltalálásával tehát közvetlenül befolyásolni lehet a gépjármű üzemanyag-fogyasztásának mintegy 20%-át.

Hogyan készülnek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok?
Az első technológiai innováció abban állt, hogy szilíciumot kezdtek használni a terhelési ellenállás növelésére a korom egy része helyett (ez a minden gépjárműabroncsban megtalálható alkotóelem adja az abroncsok fekete színét, és akadályozza meg a gumi túl gyors elkopását). A szilícium használata bebizonyította, hogy lehetséges ugyanolyan - sőt, akár elődeiknél jobb - teljesítményt nyújtó abroncsokat gyártani, melyek ugyanakkor alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek. 1992 óta további alacsony gördülési ellenállású abroncs generációk gördültek le a Michelin gyártószalagjairól, és a többi nagy gyártó is sorra fejlesztette ki a maga alacsony üzemanyag-fogyasztású abroncsait, köztük például a Continental és a Pirelli. A gördülési ellenállás további csökkentése érdekében a mérnökök sokat dolgoztak az abroncsok belső struktúrájának javításán is, részletesen elemezve, milyen deformációkon és mikro-deformációkon megy keresztül az abroncs az egyes kerékfordulatok során. Az alapanyagok és a vegyipar szintjén a fejlődése folytatódott, és a Michelin Energy Saver abroncsok legújabb generációjába beépített szilícium már egészen más, mint a Michelin Energy abroncsok első generációjában alkalmazott elődje.

A többi nagy gyártó közül, akik jelentős előrelépést értek el az abroncsok gördülési ellenállásának javítása terén, érdemes megemlíteni a Continentalt által fejlesztett EcoContact vagy a Pirelli által piacra dobott Cinturato P4 abroncsokat. A gépjárműgyártók felismerték e fejlesztések jelentőségét, hiszen manapság, amikor a kutatóközpontok mohón lecsapnak minden olyan technológiára, amely csökkenti a járművek károsanyag-kibocsátását (automatikus motorleállító rendszer, jobb aerodinamika, a jármű súlyának csökkentése…), az abroncs is versenyelőny forrása lehet.
Ki-ki önmaga is összehasonlíthatja az abroncsok hatását a jármű teljesítményére a Popgom.fr honlapon. Ha az abroncs üzemanyag-fogyasztása tesztelve lett, az összehasonlító programban a "csökkentett üzemanyag-fogyasztás" megjegyzés található. Az összehasonlítás alapján Ön tudatosan hozhatja meg a döntését, tisztában azzal, hogy az abroncs ára nem csak a vásárláskor dől el, hanem sokkal inkább több ezer kilométer megtételét követően, miután figyelembe vettük az élettartama során megtakarított üzemanyagot. A vásárláskor legolcsóbb abroncsok éppen ezért ritkán jelentenek megtakarítást a használat során. 
DOT: az abroncsok azonosító adatsora
+INFO
A DOT, avagy "Department of Transportation" egy karaktersor, amely az abroncsok oldalán található, és azt tanúsítja, hogy az abroncs megfelel az amerikai Közlekedési Minisztérium biztonsági szabványainak.

DOT: az abroncsok azonosító adatsoraOT : une fiche d’identité pour le pneu

DOT

A DOT, avagy "Department of Transportation" egy karaktersor, amely az abroncsok oldalán található, és azt tanúsítja, hogy az abroncs megfelel az amerikai Közlekedési Minisztérium biztonsági szabványainak.

Ez egyúttal az abroncs azonosító- avagy szériaszáma. Ez a jelzés egy 12 karakterből - számokból és betűkből - álló jelsor, amely segítségével különböző információkat lehet megtudni, például:

- a gyártó üzem kódját
- az abroncs típus méretkódját
- az abroncs gyártási idejét.

A DOT utolsó 4 karaktere ugyanis a gyártás hetének és évének felel meg. Ez tehát bizonyos értelemben az abroncs "életkora".

Pl.: Ha az abroncs DOT jelsora 3506-ra végződik, azt jelenti, hogy az abroncsot a 2006-os év 35. hetében gyártották

A francia közúti szabályzat nem tartalmaz az abroncsok "életkorára" vonatkozó kitételt a forgalomba helyezés tekintetében. Valójában semmilyen jogi megkötés nincsen az "idős" abroncsok használatával kapcsolatban.

Azok az elemi behatások, amelyek az abroncsokat élettartamuk során érik (éghajlati körülmények, tárolási körülmények, az abroncs használatának körülményei) az alkotóelemek minőségromlását idézik elő.
A nagy gyártók, mint a Michelin, minden abroncs esetében maximum 10 éves használati időszakot írnak elő. A fenti időszak leteltét követően az abroncsokat tanácsos lecserélni, még akkor is, ha vizuálisan alkalmasnak tűnnek a használatra.
A gyártók emellett azt javasolják, hogy 5 évente vizsgáltassuk át az abroncsok állapotát szakszervizben.

Hogyan igazodjunk ki a számtalan féle téli abroncs között?
+INFO
Ne várjon az első hóesésre, cserélje le abroncsait téliekre. A téli abroncsok már 7°C alatti hőmérsékleten is jobban teljesítenek, mint nyári társaik. A nyári gumiabroncsok tapadása és vonóereje jócskán csökken 7°C alatt! Köszönhetően a lágyabb keveréknek, a téli abroncsok ezen hőmérsékleti határnál már jobban teljesítenek. Sőt, a téli gumiabroncsok a zordabb, hidegebb körülmények között adják le a legjobb teljesítmény - rövidebb fékút, jobb tapadás a kanyarokban stb. Amikor a téli abroncsokra terelődik a szó, gyakran hallunk bizonyos kifejezéseket, a mindennapiaktól a titokzatosakig: hóabroncs, téli abroncs, lamellás abroncs, thermo gumiabroncs, szegecselt abroncs, szegecselhető abroncs, jégabroncs, kontakt abroncs, északi abroncs, skandináv abroncs, M+S abroncs, all seasons avagy négy évszak abroncs.

Hogyan igazodjunk ki a számtalan féle téli abroncs között?


Ne várjon az első hóesésre, cserélje le gumiabroncsait téliekre. A téli abroncsok már 7°C alatti hőmérsékleten is jobban teljesítenek, mint nyári társaik. A nyári gumiabroncsok tapadása és vonóereje jócskán csökken 7°C alatt! Köszönhetően a lágyabb keveréknek, a téli abroncsok ezen hőmérsékleti határnál már jobban teljesítenek. Sőt, a téli gumiabroncsok   a zordabb, hidegebb körülmények között adják le a legjobb teljesítmény - rövidebb fékút, jobb tapadás a kanyarokban stb.

Amikor a téli abroncsokra terelődik a szó, gyakran hallunk bizonyos kifejezéseket, a mindennapiaktól a titokzatosakig: hóabroncs, téli abroncs, lamellás abroncs, thermo gumiabroncs, szegecselt abroncs, szegecselhető abroncs, jégabroncs, kontakt abroncs, északi abroncs, skandináv abroncs, M+S abroncs, all seasons avagy négy évszak abroncs.

Az a járművezető, akit nem foglalkoztat szenvedélyesen ez a kérdés, hamar elveszettnek érezheti magát a téli abroncsok választásakor, s végül akár a használatnak nem megfelelő abroncsokat választhat.

Íme néhány magyarázat, amely segíthet a megfelelő téli abroncs kiválasztásában:
A téli abroncsok
 
Ezt a típusú abroncsot hóabroncsnak, avagy lamellás abroncsnak is szokás nevezni (az abroncs gumi anyagában jelen lévő több száz redő avagy lamella miatt, amelyek jobb mozgékonyságot biztosítanak a hóban és latyakos utakon); a POPGOM javasolja az ilyen típusú abroncsok négyesével történő használatát, amint a hőmérséklet 7°C fok alá csökken. Az ilyen típusú abroncsok a télen előforduló összes időjárási viszonyban megállják a helyüket (latyak, sár, ónos eső, fagy stb.).
Thermo gumiabroncsok

Minden téli abroncs thermo abroncs, ugyanis az abroncsgumi másként reagál a hőmérsékletváltozásokra, mint a nyári abroncsok. A             jó téli abroncs gumianyaga valójában ugyanis 7°C alatt is tovább rugalmas marad, míg a nyári abroncs anyaga e hőmérséklethatár alatt megkeményedik, ami csökkenti a nyári abroncs teljesítményét.
Szegecselt abroncsok

Ezek az abroncsok jobb tapadást biztosítanak a jégpáncél borította utakon. Magyarországon a közúti használatuk nem engedélyezett. Meglehetősen korlátozott sebességet tesznek lehetővé (60 vagy 90km/óra a jármű típusa szerint). A szegecselt abroncsok hátránya: rendkívül zajosak, a sebesség csökkentésére kényszerítik az autóst, és a szegecsek gyorsan elkopnak az utakon (melyek nincsenek teljesen jéggel és hóval borítva).
Szegecselhető abroncso
 
Az ilyen téli abroncsokon olyan lyukak találhatóak, amelyekbe szegecsek illeszthetők. Hátrányuk: a szegecselési műveletet elvégezni képes szakértőből kevés található Magyarországon.
Jégabroncsok (északi abroncsok, kontakt abroncsok avagy skandináv abroncsok)
 
Az ilyen típusú abroncsok jobb tapadást biztosítanak a jégpáncéllal borított úttesteken. Ezek az abroncsok egyre sikeresebbek, mivel megvan bennük a szegecselt abroncsok minden előnye, a zaj és a törvényes korlátozások hátrányai nélkül.  Ezen abroncsok használata egyre elterjedtebb.
M + S abroncsok

Az M+S jelzés egy rövidítés, jelentése Mud and Snow (Sár és hó). Gyakran látható 4X4-es terepjáró abroncsokon, téli gumiabroncsokon. Használatos még ezen kívül egy stilizált hópehely is, melyet főleg a négyévszakos abroncsokon láthatunk. A jelzés jelenléte a sebesség tekintetében azt jelenti, hogy a vezető ilyen abronccsal a jármű eredeti sebességindexénél alacsonyabbat is választhat, illetve hogy az ilyen abroncs jobb mozgékonysági tulajdonságokat mutat a sáros és havas talajon, mint a standard abroncsok.
'All Seasons' avagy négy évszak abroncsok
 
Ezek olyan átmeneti gumiabroncsok, amelyek tulajdonságai közelebb állnak a nyári abroncsokéhoz, mint a téli gumiabroncsok tulajdonságaihoz. Az ilyen típusú gumiabroncsok mellett a legfőbb érv az, hogy így ugyanaz az abroncs hordható egész évben. A téli abroncs nyáron túl gyorsan elkopik, mert a gumianyag a hőségben meglágyul, míg a nyári abroncs télen elveszíti úttapadási képességét, mert a gumi túlságosan megkeményedik, így a négy évszak abroncs ideális kompromisszum lehet. Mindezek mellett alacsony hőmérséklet mellett nem képes a téli abroncs tapadását és mozgékonyságát biztosítani, és melegben nem hozza a nyári abroncs tulajdonságait.
 
Kötelező címkézési rendszer az abroncsokon 2012-től fogva
+INFO
Az Európai Parlament tavaly októberben jóváhagyta az abroncsok teljesítményéhez kapcsolódó új címkézési rendszert. Az új rendelet 2012. november 1-jén lép hatályba, és a jövőben lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobb körülmények között válasszanak abroncsot. Három kritériumot választottak ki, melyeknek szerepelniük kell a címkén: az abroncs üzemanyag-megtakarítási hatékonysága, nedves burkolaton való úttapadása, és zajszintjének jelzése decibelben.
Kötelező címkézési rendszer az abroncsokon 2012-től fogva

etiquetado obligatorioAz Európai Parlament tavaly októberben jóváhagyta az abroncsok teljesítményéhez kapcsolódó új címkézési rendszert. Az új rendelet 2012. november 1-jén lép hatályba, és a jövőben lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobb körülmények között válasszanak abroncsot. Három kritériumot választottak ki, melyeknek szerepelniük kell a címkén: az abroncs üzemanyag-megtakarítási hatékonysága, nedves burkolaton való úttapadása, és zajszintjének jelzése decibelben.


A fenti kritériumok illusztrálására egy A-tól G-ig terjedő betűsor értékeli az első két kritériumot, a legjobb teljesítménytől (zöld "A" osztály) a legkevésbé jóig (vörös "G" osztály). Ami a külső gördülési zajkibocsátást illeti, ennek értékét az abroncson feltűntetett fekete hullámvonalak növekvő száma jelzi. Például a legcsendesebb abroncsokat (68 decibel alatti zajkibocsátás) egy fehér hullámvonallal és két fekete hullámvonallal jelzi majd a címke a decibel érték mellett.

A törvény arra kötelezi a viszonteladókat, hogy tegyék látható helyre ezeket a címéket, így téve lehetővé a fogyasztók számára a tudatos választást. A törvény a személyautókra, a könnyű haszonjárművekre és a nehézgépjárművekre vonatkozik. Az irányelv ugyanakkor bizonyos abroncs kategóriákat kizár, mint például az újrafutózott abroncsokat, amelyek a nehézgépjármű piac felét képviselik.

A legnagyobb gyártók által kikövetelt új irányelv egyúttal az EU azon törekvéséhez is illeszkedik, melynek értelmében 2012-ig 20%-kal kívánja javítani "energiahatékonyságát".

Csúszós útburkolat: vezessünk ennek megfelelően
+INFO
Télen a közlekedési körülmények rendkívül hamar elromolhatnak. Az utak nedvessé, hideggé, havassá, s akár jegessé válhatnak, teljesen megjósolhatatlan körülményeket teremtve. 7° alatt az abroncsok tapadási körülményei gyökeresen megváltoznak és a vezetési stílusnak feltétlenül alkalmazkodnia kell ehhez az új körülmény-együttálláshoz. A vezetési módon túl azonban az eszközöknek - jelen esetben az abroncsnak - is megfelelőnek kell lennie. Tekintsük át a téli vezetéssel kapcsolatban betartandó gyakorlatokat!
Csúszós útburkolat: vezessünk ennek megfelelően

Télen a közlekedési körülmények rendkívül hamar elromolhatnak. Az utak nedvessé, hideggé, havassá, s akár jegessé válhatnak, teljesen megjósolhatatlan körülményeket teremtve. 7° alatt az abroncsok tapadási körülményei gyökeresen megváltoznak és a vezetési stílusnak feltétlenül alkalmazkodnia kell ehhez az új körülmény-együttálláshoz. A vezetési módon túl azonban az eszközöknek - jelen esetben az abroncsnak - is megfelelőnek kell lennie. Tekintsük át a téli vezetéssel kapcsolatban betartandó gyakorlatokat!


A nedves útburkolat kétszer csúszósabb a száraz burkolatnál, míg a havas útburkolat négyszer, a jeges burkolat pedig nyolcszor csúszósabb a rendesnél. Ezek az eltérő éghajlati körülmények természetesen meghatározzák a vezetési stílust is.
Az első óvintézkedés a sebesség jelentős csökkentése, illetve a visszafogott vezetési stílus, aminek köszönhetően megőrizzük uralmunkat a jármű fölött. A havas úton a tapadási együtthatót néggyel el kell osztani. Másként fogalmazva ha a sebességkorlátozás 90 km/óra, nem szabadna túllépni a 20 Km/órát.

Ezen kívül hajlékony és hirtelen mozdulatok nélkül nélküli vezetési stílust kell alkalmazni. A sebességet ajánlott a normálisnál hamarabb a magas fokozatba rakni. Kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat, és ne nyomja rá erősen a lábát sem a fék- sem a sebességpedálra. Ha a jármű kitér az irányból, ne fékezzen, használja a kuplungot, hogy mind a négy kerék azonos sebességgel forogjon, és tekintetét szegezze messze előre, az út tengelyére.

Télen az abroncskészlet maximális figyelmet érdemel. "Öltözzön fel jól" az útra, megfelelő téli abroncsokkal szerelkezve fel. Amint a hőmérséklet 7° alá csökken, az úgynevezett "átmeneti hőmérséklet" alatt a nyári abroncs megkeményedik, és elveszíti tapadási képességét. Ezzel szemben a téli abroncs alacsony hőmérsékleten is rugalmasabb összetételű, és mélyebbre vájt redői jobb fékezési képességet biztosítanak a havas úton, és jobb tapadást a hideg talajon.

Végezetül ügyeljen a felelős vezetési stílusra, elegendő biztonsági távolságot tartva a többi járműtől. Gondosan előzze meg a kockázatokat, kiszúrva a kényes szakaszokat, ahol gyakoribbak a jegesedések a burkolaton. Adjon elsőbbséget a hókotróknak és sószóró gépeknek, és lehetőleg közlekedjen e járművek nyomában. Tartson szünetet gyakrabban, mint normál időjárás mellett, és ha az időjárás túl fenyegetővé kezd válni, a legbölcsebb döntés otthon maradni, a kellemes melegben.
Néhány egyszerű gesztus az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséért:
+INFO
Akár a pénztárcánkért aggódunk, akár valóban a környezet védelméért tesszük, mindenkinek megvan az indoka, miért szeretné csökkenteni üzemanyag-fogyasztását (és számláját)! Íme 5 könnyen követhető jó tanács:
Néhány egyszerű gesztus az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséért:

Akár a pénztárcánkért aggódunk, akár valóban a környezet védelméért tesszük, mindenkinek megvan az indoka, miért szeretné csökkenteni üzemanyag-fogyasztását (és számláját)! Íme 5 könnyen követhető jó tanácsœ:


  1. Közlekedjünk állandó sebességgel: az "agresszív" vezetési stílus jelentősen növeli az autó üzemanyag-fogyasztását. Ugyanígy nem szükséges a jármű teljesítményének határait feszegetni a sebességváltáskor (különösen igaz ez a diesel járművekre, amelyek motorja rugalmasabb teljesítményre képes). Ha jó előre felkészülünk a lassításokra (forgalmi akadályokra), sikeresen tarthatjuk az állandó sebességet, és a megállás előtt megfelelően kihasználhatjuk a jármű lendületét.
  2. Ellenőrizzük az abroncsnyomást: az üzemanyag-fogyasztás megfelelően felfújt abroncsokkal érezhetően csökkenni fog: a gördülési ellenállás értéke nem megfelelően felfújt abroncsok esetén növekedni fog (egyúttal az abroncs kopását is felgyorsítva)
  3. Ne használja túlzott mértékben a klímaberendezést: ez is jelentős energiákat von el a járműtől. Ez a szabály különösen a jármű városban történő használatára érvényes.
  4. Ne hagyja lehúzva a ablakait az autópályán történő vezetéskor: a járműbe betüremkedő levegő fékező hatást fejt ki, és ezzel megnöveli a jármű üzemanyag-fogyasztását.
  5. Utánfutó vagy tetőcsomagtartó?: A tetőcsomagtartók és síléctartók ugyancsak aerodinamikai fékként üzemelnek.
A Popgom tevékenyen fellép a használt abroncsok hasznosításáért
+INFO
Miután környezetünk megóvása az évszázad egyik legnagyobb kihívása, a Popgom elkötelezetten részt vesz a használt abroncsok hasznosításában. Vállalatunk egy ún. "ökoadót" fizet az abroncs újrahasznosítási szektor támogatására, amely lehetővé teszi egyebek között a használt abroncsok begyűjtésének és újrahasznosításának finanszírozását.
A Popgom tevékenyen fellép a használt abroncsok hasznosításáért:

Miután környezetünk megóvása az évszázad egyik legnagyobb kihívása, a Popgom elkötelezetten részt vesz a használt abroncsok hasznosításában. Vállalatunk egy ún. "ökoadót" fizet az abroncs újrahasznosítási szektor támogatására, amely lehetővé teszi egyebek között a használt abroncsok begyűjtésének és újrahasznosításának finanszírozását.Parce que le respect de l’environnement est un des enjeux majeurs de notre siècle, Popgom s’engage en participant à la valorisation des pneumatiques usagés. En effet, notre société reverse une « éco-taxe » aux professionnels du recyclage des pneus, permettant entre autres le financement des collectes d’enveloppes usagées et leurs retraitements.
A POPGOM.fr használatával adjon második életet abroncsainak!


Néhány példa a használt abroncsok újrahasznosítására:

1. Játszóterek kialakítása (rugalmas műsalak)
2. Szintetikus gyep stadionok számára (szintetikus fű összetevői)
3. Üzemanyagok (cementmű, városi hőhálózatok)
4. Esővízgyűjtő medencék kialakítása
5. Kőomlás-gátló tartófalak (a Ponts et Chaussées vállalat technológiája)
6. Közúti burkolat alsó rétegei (a Ponts et Chaussées vállalat technológiája)
7. Kőbányák rehabilitációja (a környék növényzetére és vízbázisaira bizonyítottan nem káros technológia)
8. Öntött tárgyak (görgők…)

Revalorisation des pneus usagés

Fénykép: Aliapur DR

1