A következő mezők kitöltése nem megfelelő: 

 

(?)
(?)
Keresés

Ujdonságok


Ujdonságok

Négyszeresére nőhet a féktávolság a nem megfelelő nyári gumi miatt
+INFO
Az autógumik árán való spórolás egyik elterjedt módja az autósok körében, hogy a már csereérett téli gumit a nyári szezonra is fennhagyják autóikon. Azonban ezek az abroncsok nemcsak kopottságukból, hanem szerkezetükből adódóan sem alkalmasak a nyári használatra.

Négyszeresére nőhet a féktávolság a nem megfelelő nyári gumi miatt

 

Az autógumik árán való spórolás egyik elterjedt módja az autósok körében, hogy a már csereérett téli gumit a nyári szezonra is fennhagyják autóikon. Azonban ezek az abroncsok nemcsak kopottságukból, hanem szerkezetükből adódóan sem alkalmasak a nyári használatra.

 

Érthető és alapvetően logikus az az elgondolás, ami alapján sok gépjárműtulajdonos eljár, amikor a tél végével megállapítja, hogy még egy szezonra már nem alkalmas a téli abroncsa, így fennhagyja azt, mondván, hogy a nyári időszak alatt „elkoptatja”, ami még rajta van. A spórolás azonban csak látszólagos, és komoly közlekedésbiztonsági kockázatnak teszi ki saját magát, s a közlekedés többi résztvevőjét is.

Sokan elfeledkeznek arról, hogy autózás közben az autó és az úttest közt az egyetlen közvetlen kapcsolatot maga az autógumi adja, így a biztonságunk is jelentős részben ezen múlik. Ha nem az időjárásnak megfelelő, rossz állapotú abroncs van a gépjárművönkön, saját magunktól vesszük el a lehetőséget a biztonságos megállásra.

A nyári gumiabroncsokat a gumigyárak kifejezetten a melegebb, hét fok feletti időjárásra tervezik. Ebben az időszakban csak az ilyen körülményekre gyártott gumikkal érhetjük el a maximális biztonságot és hozhatjuk ki abroncsainkból a legjobb teljesítményt. Összetételüknek és kialakításuknak köszönhetően az autó tapadása és kezelhetősége is megfelelő, legyen akár száraz, akár nedves épp az aszfalt. Ráadásképp a megfelelő évszakban megfelelő gumiszett mellett lesz az üzemanyag-fogyasztásunk is optimális.

Egy-egy komolyabb tavaszi zápor, esőzés csúszós körülményeket, átfolyásokat okozhatnak az utakon, ezáltal pedig csökken autónk vezethetősége. Ilyen körülmények között, ha ráadásképp nem megfelelő gumiabroncs van az autónkon, tovább csökken a kocsi kontrollhatósága, és ezzel fordítottan arányosan tovább nő a fékút is. Akár négyszeresére nőhet az a táv, amely alatt meg tudjuk állítani az autónkat, amelyen ekkora különbségnél már bizony életek múlhatnak egy balesetnél.

Fontos megjegyezni, hogy ugyanez igaz a fordított helyzetre is, azaz amikor téli időjárási körülmények között közlekedünk nyári gumival. A nyári gumiabroncs féktávolsága hideg, nedves útfelületen a téli kétszeresére, havas útfelületen a téli négyszeresére, hideg, jeges útfelületen pedig akár annak nyolcszorosára is nőhet! Ez pedig egy vészfékezésnél azt is jelentheti, hogy épp a megfelelő guminak köszönhetően nem rohanunk bele a másik autóba, s őrizzük meg testi épségünket, életünket, amiből csak egy van.

Épp ezért nem érdemes kockáztatni, s a már amúgy is elkopott, cserére érett, kukába szánt gumiabroncsainkat olyan évszakban tovább használni, amire egyébként új, hibátlan állapotában is alkalmatlan lenne.

Mennyit bír ki egy-egy garnitúra nyári gumi?
+INFO
Általános kérdés a gumiabroncsok világában, hogy egy-egy szett autógumi mennyit bír, hány kilométeren, hány éven keresztül használhatjuk őket biztonságosan. A kérdés meglehetősen összetett.

Mennyit bír ki egy-egy garnitúra nyári gumi?

 

Általános kérdés a gumiabroncsok világában, hogy egy-egy szett autógumi mennyit bír, hány kilométeren, hány éven keresztül használhatjuk őket biztonságosan. A kérdés meglehetősen összetett.

 

Fontos szempont az autógumink kora. Ennek megállapítására az úgynevezett DOT-szám hivatott. Ezt a négyjegyű számot az abroncs oldalán találjuk meg. Ebből az első két számjegy a gyártási hetet, a másik két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Tehát ha az autóguminkon például 1218-as számot találunk, akkor az azt jelenti, hogy az abroncsot 2018-ban (18), azon belül is a 12. héten (12) lett gyártva. Egy abroncs körülbelül tíz év élettartammal bírnak, s körülbelül öt évig tekinthetők – használat nélkül – újnak. Ha a DOT-szám alapján az autógumink elérte a tíz évet, akkor mindenképp csereérett, állapotától függetlenül.

Talán a gyártási évnél, az elöregedésnél fontosabb szempont az autógumi kopottsága, vagyis profilmélysége. Minimális profilmélységnek nyári gumik esetében az 1,6 millimétert jelölik meg, azonban szakértők egyöntetű véleménye szerint ezt a szintet nem szabad megvárni, kettő, de már akár három milliméternél is időszerű a nyári gumiszettünk cseréje. Kopott autógumival akár duplájára is nőhet a féktávolságunk.

Az, hogy mennyi idő alatt éri el ezt a minimum profilmélységet az abroncsunk, nagyon sok tényező függvénye. Ebben jelentős szerepe van az autógumink minőségének – ha úgy tetszik, márkájának is. A magasabb árkategóriába tartozó, úgynevezett prémium termékekért kiadott többletköltség itt szokott visszajönni, hisz tartósabbak, ugyanolyan használat mellett hosszabb ideig őrzik meg minőségüket.

A vezetési szokások is döntő szerepet játszanak ebben. Fontos, hogy milyen utakon használjuk őket. Kátyús vagy épp murvás, kavicsos úton értelemszerűen gyorsabban kopnak, mint jó minőségű, egyenletes útfelületeken. Jelentőséggel bír, hogyan indulunk, hogyan állunk meg az autónkkal. Kikaparó gumikkal, satufékkel gyorsabb a kopás is, mint ellenkező esetben.

Szintén számot tevő tényező az autónk típusa is. Egy erősebb, dinamikusabb, nagyobb tempót szerető gépjárművel megint csak ütemesebb fogyásra számíthatunk. S végezetül az sem mindegy, hány kilométert megyünk egy hónapban. Minimális használat, havi ezer kilométer mellett nyilván lassabban érjük el a kritikus profilmélységet, mintha ugyanannyi idő alatt ennek többszörösét tesszük meg vele.

Ahogy a fentiekből is látható, nagyon sok tényezőtől függ, hogy az általálunk vásárolt abroncs meddig fogja bírni. Nyári gumi esetén átlagosan 50-60 ezer kilométerrel, illetve 5-6 évvel számolhatunk, amennyiben ezen számokhoz mindig hozzánézzük a felsorolt szempontokat is.

 

Büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón?
+INFO
Gyorsan meg is válaszoljuk a cikk címében szereplő kérdést: A Magyarországon jelenleg hatályos törvények szerint nem büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón. A téma mégsem ennyire egyszerű, hisz egyes felmérések szerint az autósok 75%-a kötelezővé tenné a téli gumi használatát, mégpedig okkal.

Büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón?

 

Gyorsan meg is válaszoljuk a cikk címében szereplő kérdést: A Magyarországon jelenleg hatályos törvények szerint nem büntethető, ha télen is nyári gumi van az autón. A téma mégsem ennyire egyszerű, hisz egyes felmérések szerint az autósok 75%-a kötelezővé tenné a téli gumi használatát, mégpedig okkal.

 

Ausztriában szigorú törvény szabályozza a fenti kérdést. November elsejétől minden évben kötelező a téli gumi használata, sőt a hólánc megléte is. Ezt már akár a határátkelőkön is ellenőrizhetik, s szabálysértés esetén akár vissza is fordíthatják a járművünket.

A szigorúság oka a közlekedésbiztonságban keresendő. Nem megfelelő gumiabronccsal közlekedve, nemcsak a saját, de a többi közlekedő épségét is veszélyeztetjük. A nyári gumi mind mintázatában, mind anyagösszetételében melegebb, szárazabb időjárásra lett tervezve. Keményebb gumikeverékből készül, mint a téli gumi, mintázata pedig nagyobb, zárt. Ebből adódóan a nyáron használatos abroncs télen kifejezetten életveszélyes lehet: könnyedén elakadhatunk vele, nagyobb a megcsúszás veszélye, s sokkal nehezebb megállni is vele.

Az úgynevezett megcsúszásos balesetek kockázata akkor a legmagasabb, ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, és megjelennek a hajnali fagyok, ilyenkor sürgősen téli gumira kell váltani, mert 7 °C alatt a fentiek miatt a nyári gumik jelentősen veszítenek tapadásukból.

Ezekkel a veszélyekkel a magyar autósok is tisztában vannak. Azonban hazánkban a jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Sőt, az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival, de nem a gumi miatt szenved balesetet. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra.

Az is külön kérdés, hogy a biztosító viszont hivatkozhat a nem megfelelő gumira, s megtagadhatja a kár kifizetését. Sőt érdemes annak is utánanézni, hogy a CASCO biztosítás esetén nincs-e olyan kitétel a szerződésünkben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban, például november és február között. Ebben az esetben, ha az adott időszakban az autós nyári gumival szenved balesetet, a biztosító akár mentesülhet is a kár kifizetésétől.

A törvények és a biztosítói szabályok keveredést okoznak, s ez lehet annak is az oka, hogy egy tavalyi felmérés alapján a magyar autósok jelentős része összekeverte a kettőt. Az viszont egyértelműen kiderült belőle, hogy 75%-uk támogatná, ha törvény is szabályozná a kérdést.

Kinek ajánlott a négy évszakos gumi?
+INFO
Egyre népszerűbb az úgynevezett négy évszakos gumi. A legtöbben gazdasági megfontolások miatt döntenek mellette. De vajon tényleg mindenkinek ajánlott? Milyen használat mellett ideális ez a gumiabroncs típus mellett dönteni?

Kinek ajánlott a négy évszakos gumi?

 

Egyre népszerűbb az úgynevezett négy évszakos gumi. A legtöbben gazdasági megfontolások miatt döntenek mellette. De vajon tényleg mindenkinek ajánlott? Milyen használat mellett ideális ez a gumiabroncs típus mellett dönteni?

 

A négy évszakos gumi növekvő népszerűségét annak is köszönheti, hogy ma már a gyártók is nagyobb figyelmet szentelnek ennek a típusnak, így komoly fejlesztéseken esett át az elmúlt évtizedben, klasszisokkal nőtt a megbízhatósága, használhatósága.

Elsősorban gazdaságilag jó döntés a két garnitúra téli és nyári gumi helyett mindössze egy szett négy évszakos gumival közlekedni. A tárolás is leegyszerűsödik, nem kell helyet találnunk az épp használaton kívül lévő szettnek. Ugyanakkor a kényelemről sem szabad megfeledkezni, hisz így megspórolunk évente két sorban állást a gumis műhelyeknél, és elegendő csak akkor bajlódni a cserével, amikor elkopott, elöregedett az addig használt garnitúránk, és újat veszünk belőle.

Eddig álomszerűen hangzik, igaz? De ha egy négy évszakos gumi ennyire le tudná egyszerűsíteni az életünket, akkor miért nem használ mindenki ilyent? A válasz egyszerű: nem mindenkinek, s nem minden típusú autóra ajánlott.

Azok számára a legideálisabb, akik viszonylag keveset használják autóikat. Korábban a négy évszakos gumik esetében ezt mindössze évi 5-6 ezer kilométerben határozták meg, de a fejlesztéseknek köszönhetően ez a szám ma már inkább 10-12 ezernél áll meg. Ennek az évszakos gumikhoz képest gyorsabb kopásban keresendő az oka. Így ha ennél jóval többet használjuk éves szinten az autónkat, akkor már csak gazdasági okokból is érdemesebb inkább téli és nyári gumikban gondolkoznunk.

A gyártói ajánlások szerint szintén nem ajánlott azok számára, akiknek gépjárműve meghaladja a 150 lóerős teljesítményt. Erősebb autók esetében a nagyobb teljesítményből adódóan nagyobb az igénybevétel is, illetve valószínűbb a sportosabb vezetési stílus. Ezekből adódóan pedig túl gyorsan kopnának el a négy évszakos gumiabroncsok, s már nem lenne rentábilis velük közlekedni.

Egyre növekvő népszerűségének köszönhetően, a választék is igen kellemes méretűre duzzadt az elmúlt években. 13-tól akár 18 collig is elérhetőek, sőt defekttűrő típus is kapható ma már belőle.

A négy évszakos gumi jogszabály szerint télinek minősül, így akik aggódnak a hidegben való megfelelő tapadás miatt, feleslegesen teszik. A jelölései közt megtalálható a hópihe is. Ha e típus mellett döntünk, akkor különösen figyeljünk oda arra, hogy 4 milliméteres profilmélységnél már időszerű a cseréjük, saját környezetünk biztonsága érdekében.

Jó vagy rossz a négy évszakos gumi a télihez képest?
+INFO
Az ma már evidens, hogy az időjárási viszonyok változásával évente kétszer gondoskodnunk kell az autógumik cseréjéről. Ilyenkor a két opció a téli és a nyári gumi szokott lenni. De mi újság a négy évszakos abroncsokkal? Miben különböznek felkapottabb társaiktól? Jobbak vagy estleg rosszabbak?

Jó vagy rossz a négy évszakos gumi a télihez képest?

 

Az ma már evidens, hogy az időjárási viszonyok változásával évente kétszer gondoskodnunk kell az autógumik cseréjéről. Ilyenkor a két opció a téli és a nyári gumi szokott lenni. De mi újság a négy évszakos abroncsokkal? Miben különböznek felkapottabb társaiktól? Jobbak vagy estleg rosszabbak?

 

A négy évszakos autógumikra amolyan köztes megoldásként szoktak általában gondolni, mintegy félútként a téli gumi és a nyári gumi között. Ugyanakkor a közhiedelem szerint ez a típus egyesíti a két eltérő időjáráshoz szükséges abroncsok legjobb tulajdonságait is. Ez azonban nem teljesen fedi a valóságot. Tény, hogy mind a mintázatukban, mind az anyagkeverékükben a téli és a nyári gumi ötvözete ez a gumifajta, ez azonban még nem teszi minden időjárási körülmény aduászává őket.

Ugyanis a négy évszakos gumikon vannak a téli gumikra oly jellemző lamellák is, és a nyári gumik sajátosságaként ismert összefüggő mintablokkok is. Anyagukban lágyabbak a nyári gumi keverékénél, hogy hideg időben se váljanak túl rideggé, de lágyságuk azért nem éri el a téli gumiét. Mindezekből adódóan az abroncs profilja közelebb áll a nyári abroncsokéhoz, mint a télihez.

Régiónk időjárását 3 nagy európai éghajlat befolyásolja: a kontinentális, óceáni és mediterrán. E három éghajlat ütközőterületén a várható időjárást mindössze 8 órával előre lehet pontosan megjósolni. Tehát, ha reggel még nincs jele a hónak és nem is ígérték, akkor is megtörténhet, hogy hóvihar fog dúlni pár óra elteltével.

Mivel a négy évszakos gumik futófelülete kevésbé kihangsúlyozott, mint a zord időjárásra kialakított téli gumié, így az igazán havas időkben bizony könnyedén elvérezhetnek. Jellemző lehet a gyenge indulás, a rossz fékezés és ezzel együtt a megnövekedett féktávolság is.

Mindezekkel együtt sem kell azért temetünk a négy évszakos abroncsokat. Fogyasztói szempontból azok számára előnyös, akik viszonylag kevesebbet használják autóikat. Évi 10-12 ezer kilométerig, azaz körülbelül havi egy tankolásig még ebbe a kategóriába tartozhatunk. Fontos, hogy inkább a kisebb, 150 lóerő alatti teljesítményű gépjárművekre ajánlják, mivel az erősebb autóknál már jellemzőbb az erősebb igénybevétel, a sportosabb vezetés is, amire kopásuk miatt a négy évszakos gumik kevésbé alkalmasak. Szintén előny, ha mégis bekövetkezne egy-egy keményebb havas, jeges téli időszak, akkor használóik számára szóba jöhessen a tömegközlekedés is, mint alternatíva.

A sok kitételért cserébe vannak komoly nyereségek is. Akik e gumitípus mellett döntenek, azok két szett autógumi helyett megússzák eggyel az autójuk fenntartását, és nem kell évente kétszer végig állniuk a sort sem a gumis műhelyeknél a cserére várva. Ráadásképp a tárolás problémája is egy kalap alatt megoldódik.

DOT szám kontra élettartam
+INFO
Az ma már talán mindenki számára egyértelmű, hogy csak az évszaknak megfelelő gumiabronccsal érdemes az utakon gurulni. A márkán túl azonban komoly jelentősége van a gumi állapotának is.

DOT szám kontra élettartam

Az ma már talán mindenki számára egyértelmű, hogy csak az évszaknak megfelelő gumiabronccsal érdemes az utakon gurulni. A márkán túl azonban komoly jelentősége van a gumi állapotának is.

A német ADAC által minden szezonban elvégzett gumiteszt remek segítséget nyújt a különböző márkák közötti választásban. Sőt ez alapján nemcsak az élen végzettek közül érdemes válogatni, hanem akár a kiszemelt kategóriában végzettek közül is nyugodtan szemezgethetünk. Azonban ha használt gumiban gondolkozunk, akkor a márkán túl nagyon fontos szerep jut az abroncs állapotának is.

Kevesen vannak tisztában azzal, hogy az autógumik bizony képesek elöregedni, ezért vásárláskor érdemes ellenőrizni a gyártási dátumot. Ezt az úgynevezett DOT számból tudhatjuk meg, amely a U.S Department of Transportation rövidítéséből ered. A DOT négyjegyű számát a gumiabroncson találjuk. Ebből az első két számjegy a gyártási hetet, a másik két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Tehát, ha az autóguminkon például 1218-as számot látunk, akkor az azt jelenti, hogy az adott abroncsot 2018-ban (18), azon belül is a 12. héten (12) készítették.

A gumiipari szakemberek szerint egy autógumi élettartalma átlagosan tíz évre tehető, és körülbelül öt évig őrzik meg azokat a tulajdonságaikat, amelyekkel a gyártás időpontjában is rendelkeztek. Ez utóbbi annak köszönhető, hogy a gyártók olyan adalékanyagokkal látják el őket, amelyek gondoskodnak erről. Szakmai oldalról a gumikat kb. hároméves korukig nevezhetjük frissen gyártottnak, ötéves korukig pedig újnak. Általánosságban elfogadott szabály, hogy a hatévesnél fiatalabb gumiabroncs teljes értékű termékként forgalmazható, ez után a kor után számít „DOT-osnak”, és kezdik értékcsökkentként árusítani. E kor felett már gyorsabb tempóban indulhat meg a gumik amortizálódása. Tíz évnél idősebb abroncsot pedig soha ne tegyünk fel az autónkra használati állapotától függetlenül, mert ezzel már akár a közlekedés biztonságát is kockáztathatjuk.

Mindezek az évszámok persze úgymond „steril” körülményekre igazak, hisz a gyakorlatban használjuk is őket, vagyis kopnak, különböző hatásoknak vannak kitéve. Például egy új nyári gumi átlagos használat mellett 5-6 évig lehet jó. Intenzívebb használatnál ez a szám tovább csökken. Ellenkező irányban már kevésbé működnek ezek az arányok: ha az autógumit az átlagosnál kevesebbet használjuk, vagyis a garázsban áll, azért még veszít a minőségéből.

A gumi gyártási időpontjának figyelembevétele mellett persze a profilmélységre is célszerű odafigyelni. Minimális profilmélységnek nyári gumik esetében az 1,6 millimétert jelölik meg, azonban szakértők szerint már 2 milliméter is komoly okot ad a cserére. A kopott autógumik ugyanis akár meg is duplázhatják a féktávolságot, márpedig ennek döntő szerepe van egy-egy baleset megelőzése vagy súlyossága terén.

Itt a nyári gumi szezonja!
+INFO
Májusban járunk már. Ha eddig nem cseréltük le a téli gumit nyárira, tényleg itt az ideje megtenni. Cikkünkben összeszedtük, miért annyira fontos ez.

Itt a nyári gumi szezonja!

 

Májusban járunk már. Ha eddig nem cseréltük le a téli gumit nyárira, tényleg itt az ideje megtenni. Cikkünkben összeszedtük, miért annyira fontos ez.

 

Magyarországon törvény ugyan nem szabályozza, de szakértői ajánlások alapján akkor időszerű a téli gumi cseréje nyárira, ha az átlaghőmérséklet eléri a plusz 7 fokot. Május lévén pedig már jócskán meghaladja az éjszakai és a nappali hőmérséklet átlaga ezt a számot.

Ilyen hőmérséklet felett már érezhetően másképp viselkedik a nyári és téli gumi is. Épp ezért nem az évszaknak megfelelő gumival közlekedni akár életveszélyes lehet. A téli gumikeverékek olyan anyagból készülnek, amelyek a mínusz fokokban is lágyak maradnak, így jobban tapadnak az úttest felületéhez. Nyáron azonban a hideg időjárásra szánt gumiabroncsokkal megnő a fékút, illetve az autó is nehezebben kezelhetővé válhat. Ezzel szemben a nyári gumik keményebb gumikeverékből készülnek, mint a téli gumik, mintázatuk is nagyobb. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően jobban biztosítják a megfelelő tapadást magasabb hőmérsékleten is.

Ha mindez még nem voltak elég meggyőző, érdemes a pénztárca oldaláról is megvizsgálni a kérdést, ugyanis gazdasági okokból is megfontolandó a téli gumi lecserélése nyári gumira. Ennek oka igen egyszerű. A téli gumi nyáron bizony sokkal jobban kopik, a forró aszfalton könnyedén elkenődik, ebből adódóan pedig akár egy nyári szezon alatt elkophatnak a téli kerekeink. Így spórolás helyett lehet, hogy épp a hideg évszakra fogynak el azok, és a tél beálltával vehetünk belőlük újakat.

Ráadásképp a nagyobb tapadásból adódóan megnő az üzemanyagfogyasztás is. Rövid távon ez persze kevésbé érzékelhető, de egy teljes nyári szezon után összeadva az így megsűrűsödött tankolások számláit, a nyár végére ez már egy szemmel látható összeggé nőheti ki magát.

A csere kapcsán nem szabad elfeledkeznünk a gumik kopásáról sem. Minimális profilmélységnek nyári gumik esetében az 1,6 millimétert jelölik meg, azonban szakértők szerint már 2 milliméter is komoly okot ad a cserére. Ha biztosra akarunk menni, akkor azonban 3 milliméternél megejtjük a cserét, a kopott autógumik ugyanis akár meg is duplázhatják a féktávolságot.

Végezetül ne feledkezzünk meg az elöregedés fogalmáról sem. Az úgynevezett DOT számból tájékozódhatunk a gumiabroncs gyártási dátumáról. A négyjegyű szám első két számjegye a gyártás hetét, a második két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. A hat évesnél fiatalabb gumiabroncs még újnak tekinthető, e kor felett azonban már gyorsabb tempóban indulhat meg a gumik amortizálódása, öregedése. Tíz évnél idősebb abroncsot pedig soha ne tegyünk fel az autónkra használati állapotától függetlenül, mert ezzel már akár a közlekedés biztonságát is kockáztathatjuk.

Tényleg a márkás nyári gumi a legjobb?
+INFO
Ha valakiben még volt kétség, itt van-e az ideje a gumicserének, az elmúlt napok időjárása megválaszolta a kérdést. Most már nemcsak naptári és csillagászati értelemben, hanem hőfokokban mérve is itt a tavasz. A nyári gumi csere kérdésével együtt azonban felmerül az is, hogy milyen márkát válasszunk.

Tényleg a márkás nyári gumi a legjobb?

Ha valakiben még volt kétség, itt van-e az ideje a gumicserének, az elmúlt napok időjárása megválaszolta a kérdést. Most már nemcsak naptári és csillagászati értelemben, hanem hőfokokban mérve is itt a tavasz. A nyári gumi csere kérdésével együtt azonban felmerül az is, hogy milyen márkát válasszunk.

Sokan az előző szezon gumijait teszik ilyenkor vissza az autókra, azonban az autósok egy jelentős részénél már elöregedett, elhasználódott a tavaly még használatban lévő abroncs, így nekik újakat kell beszerezniük.

Minden évben a német ADAC, az osztrák ÖAMTC és a svájci TCS autóklub közös nyári gumi tesztje kapja a legnagyobb figyelmet. Ennek az a fő oka, hogy ezek az autós érdekvédelmi szervezetek elsősorban azokat a gumiméreteket tesztelik, amelyek az idősebb autókon is elterjedtek, így jóval nagyobb réteget érintenek az eredményeik. Több év felméréseiből mára már kialakult egy trend, amely szerint a nagyobb gyártók úgynevezett másodmárkái hasonlóan jó vagy akár még jobb eredményeket képesek elérni, mint a vezető, prémium márkák. Ez alapján mindkét kategória nyári gumijaiból érdemes válogatni.

S egyben itt hívnánk fel a figyelmet arra is, hogy nem szabad kizárólag a márkanevet nézni a választáskor. Gyakori jelenség, hogy egy márka egyazon terméke más méretben egészen eltérő eredményeket érhet el a teszteken. Például az ADAC esetében utolsó, az Auto Bildnél a mezőny első harmadában van és jó minősítést kap ugyanaz a gyártmány. Ez abszurdnak tűnik, mégis normális jelenség. Ugyanis a tesztek eredményei csak a vizsgált kategóriára vonatkoznak, más méretosztályban szélesebb vagy keskenyebb futófelülettel, más oldalfalmagasággal, erősített oldalfallal, eltérő súlyindexszel (terhelhetőséggel) vagy sebességindexszel már teljesen mások a gumik.

Éppen ezért túl kell látni a márka nevén, és azt is meg kell vizsgálnunk, hogy milyen autóra, és legfőképpen milyen használat mellé keresünk nyári autógumit.

Például ha valaki döntő többségében csak városban használja az autóját, akkor neki kevésbé fog számítani annak zajszintje. Ellenben a fogyasztásra gyakorolt hatása már igen, hisz a városi használat során amúgy is jellemzően megnő az elfogyasztott üzemanyag mennyisége. Így már az sem mindegy, mennyit tesz erre rá a kiválasztott nyári gumi. Az abroncsok között 100 km-en akár 6 dl is lehet a fogyasztásbeli különbség. Rövid távon ez persze kevésbé érzékelhető, de ha azt nézzük, hogy egy garnitúrát több évre veszünk, átlagban 60 ezer kilométert teszünk meg velük, akkor a használat végére ez már egy szemmel látható összeggé növi ki magát. Annak azonban, aki főként nagyobb terhelés mellett, jellemzően nagyobb sebességen használja a gépjárművét, megint csak más szempontok lehetnek a fontosak.

Ha egy autógumitól minden tekintetben kiegyensúlyozott teljesítményt várunk el: biztonság, kényelem, vezetési élmény szempontjából is a maximumot szeretnénk kihozni belőle, akkor mindenképp prémium márkát válasszunk. Ha városi útviszonyokra és autópályára is egyaránt biztonságos megoldást keresünk, de valamivel olcsóbb árban, akkor válasszunk középkategóriás abroncsot. Ha többnyire rövid távon, városban, kis teljesítményen közlekedünk, s kiemelt szempont számunkra az elérhető ár is, akkor választhatunk a gazdaságos, alsóbb kategóriából is.

Nézd meg, melyik a legjobb nyári gumi!
+INFO
Végérvényesen itt a jó idő, így ha eddig nem tette meg, most már tényleg itt az ideje lecserélni a téli gumikat nyári gumikra. De mi van akkor, ha leporolva a tavaly ősszel gondosan elpakolt gumikat, azzal szembesülünk, hogy ezek bizony idén már nem a legalkalmasabbak a közlekedésre?

Nézd meg, melyik a legjobb nyári gumi!

 

Végérvényesen itt a jó idő, így ha eddig nem tette meg, most már tényleg itt az ideje lecserélni a téli gumikat nyári gumikra. De mi van akkor, ha leporolva a tavaly ősszel gondosan elpakolt gumikat, azzal szembesülünk, hogy ezek bizony idén már nem a legalkalmasabbak a közlekedésre?

 

Nyári gumiról télire váltás idején sokkal több hír szól arról, hogy mennyire fontos azok cseréje, hiszen a nyáron használatos abroncsok télen kifejezetten életveszélyesek lehetnek: könnyedén elakadhatunk velük, nagyobb a megcsúszás veszélye, és sokkal nehezebb vele megállni is. Talán kevésbé hangsúlyozzák a közlekedésbiztonsági tanácsokban, de nyáron téli gumival közlekedni sem a legjobb döntés. Az elakadás veszélye ugyan nem áll fent, de a fékút bizony itt is megnő, és az autó stabilitásán sem segít az, hogy a forró aszfalton a téli gumi könnyedén elkenődik. Persze gazdasági okokból is megfontolandó a csere, hiszen ez utóbbiból adódóan akár egy nyári szezon alatt elkophatnak a téli kerekeink.

Persze vannak, akik az amúgy már csereérett téli abroncsokat azért hagyják fent nyárra, mert egy újabb hideg évszakra már nem lennének alkalmasak, ezért „elkoptatják” őket, mielőtt végső nyughelyükre kerülnének. Ezzel a döntéssel azonban a jelentősen megnőtt fékút miatt nemcsak a saját, hanem a közlekedés többi résztvevőjének biztonságát is kockáztatják, így ezt nem javasoljuk. Egy ilyen kopott gumiabroncsnak száraz és vizes úton is csaknem 5 méter lehet a fékúttöbblete már 60 km/órás sebességről való fékezéskor is, ami adott esetben végzetes különbség lehet. Nem egészen 15 ezer forintért (vagyis négyes szettben kevesebb mint 60 ezerért) már vehetünk nagyon jó minősítésű, vadonatúj abroncsot is, így mindenképpen meg kell fontolni, érdemes-e vállalni a régi gumik használatából fakadó kockázatot.

Tehát ha mind gazdasági, mind közlekedésbiztonsági szempontból itt az ideje új nyári gumikat venni, felmerül a kérdés, hogy milyent vegyünk, melyik a legjobb döntés? Jó pár neves autóklub – így a német ADAC, az osztrák ÖAMTC vagy a svájci TCS is -, valamint számos külföldi és hazai sajtóorgánum készít az évszakváltásokkor komoly, összehasonlító cikkeket a forgalomban lévő abroncsokról. Ezeket mindenképp érdemes átböngészni és kijegyzetelni, hogy melyik márka melyik gumija milyen szempontok alapján teljesített a legjobban.

Ha ezek alapján lassan körvonalazódik a kép, melyik abroncstípus lehet hű társunk a következő évekre, akkor a kört úgy szűkíthetjük tovább, hogy megvizsgáljuk, milyen autóra, s legfőképpen milyen használati mód mellé keresünk autógumit. Ugyanis a tesztek szempontjai nem mindenki számára egyformán fontosak. A nagy gumiösszehasonlítások olyan szempontok alapján pontozzák az abroncsokat, hogy mekkora a zajszintje, milyen hatással van az üzemanyagfogyasztásra, mekkora fékutat tesz meg, milyen a kopásállósága, kanyarjellemzője. Azonban ahány sofőr, ahány használati mód, úgy változik ezeknek súlya döntésünkben.

Annak függvényében, hogy főként városban vagy épp ellenkezőleg, autópályán használjuk az autónkat, általánosságban nagyobb vagy kisebb sebességgel közlekedünk, azaz mekkora terhelésnek tesszük ki az abroncsokat, súlyozzuk újra a gumitesztek eredményeit, s így megkapjuk számunkra melyik a legjobb nyári gumi.

Mikor cseréljük le a téli gumit nyárira?
+INFO
Autós körökben minden év tavaszán előkerül a nagy kérdés: Mikor cseréljük le a téli gumikat a nyárira? Sokan csak a plusz fokokat nézik, azonban célszerűbb az átlaghőmérsékletet figyelni. A szükségesnél tovább fent hagyni a téli gumikat sem biztonsági, sem anyagi okokból nem célszerű.

Mikor cseréljük le a téli gumit nyárira?

Autós körökben minden év tavaszán előkerül a nagy kérdés: Mikor cseréljük le a téli gumikat a nyárira? Sokan csak a plusz fokokat nézik, azonban célszerűbb az átlaghőmérsékletet figyelni. A szükségesnél tovább fent hagyni a téli gumikat sem biztonsági, sem anyagi okokból nem célszerű.

 

Magyarországon törvény ugyan nem szabályozza, de szakértői ajánlások alapján akkor időszerű a téli gumi cseréje nyárira, ha az átlaghőmérséklet eléri a plusz 7 fokot. Ha az időjárás alapján akarunk a gumicsere időpontjáról dönteni, akkor nem elegendő, hogy napközben már pluszban jár a hőmérő. Az éjszakai és a nappali hőmérséklet átlagának kell elérnie a 7 fokot. Tehát ha napközben 10 fok van, de éjjel még 0 fok körül van a hőmérséklet, akkor könnyű kiszámolni, hogy a kettő átlaga a hetet nem haladja meg. Ilyenkor még nyugodtan fent lehet hagyni a téli gumit.

 

Ha a tökéletes időpontot szeretnénk megtalálni, akkor általában a húsvét környékét szokták javasolni a szakértők. Ekkor már kevésbé jellemző, hogy éjszaka fagyok lennének, vagy hogy reggel még deres lenne az autó ablaka.
Ilyenkor érdemes időpontot kérni az autógumis szervizekben, ahol egyrészt megtörténik a téli gumi cseréje nyárira, másrészt át is nézik azokat, alkalmasak-e még egy szezonra, vagy esetleg időszerű a vásárlás. A jogszabályok szerint 1,6 milliméteres profilmélység alatt cserélni kell, a szakértők azonban azt tanácsolják, hogy már 3 milliméter (téli guminál 4 milliméter) alatt érdemes ezt megtenni. Ha pedig a gumiabroncsok életkora eléri a 6-8 évet, akkor állapotuktól függetlenül cserére szorulnak.
Mivel a legtöbb autós a hőmérséklet alapján dönt a téli gumi cseréjéről, ezért ilyenkor jellemzően nagy a tumultus a gumiszervizekben. Az elmúlt évek tapasztalata alapján a március 20. és április 20. közötti időszak a legsűrűbb. Ha szeretnénk a sorban állást elkerülni, akkor érdemes már jóval korábban időpontot kérni, vagy a megszokottól eltérő időszakot választani. A korai gumicsere kapcsán sokakban még ott él a március 15-i havazás emléke, illetve ekkor még kevésbé jellemző, hogy a napi átlaghőmérséklet elérné a 7 fokot, ezért inkább az április 20. utáni időszakot javasoljuk.

 

Sokakban felmerül az a kérdés is, hogy vajon mennyire fontos a téli gumi cseréje nyárira. A válasz egyszerű: nem az évszaknak megfelelő gumival közlekedni életveszélyes lehet. Ugyanis a téli gumikeverékek olyan anyagból készülnek, amelyek a mínusz fokokban is lágyak maradnak, így jobban tapadnak az úttest felületéhez. Nyáron azonban ugyanezekkel a gumiabroncsokkal megnő a fékút, illetve az autó sokkal nehezebben kezelhetővé válik. A téli gumi nyáron jobban kopik, spórolás helyett épp a hideg évszakra fogyhatnak el, s vehetünk belőlük újakat. Ráadásképp a nagyobb tapadásból adódóan megnő az üzemanyagfogyasztás is.
A nyári gumik keményebb gumikeverékből készülnek, mint a téli gumik, mintázatuk nagyobb, zárt. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően jobban biztosítják a megfelelő tapadást magasabb hőmérsékleten is.

 

Mindent összevetve jó döntés a téli gumi cseréje, hisz így tesszük meg a legtöbbet a saját és a családunk biztonságáért, valamint hosszabb távon ez a pénztárcabarát megoldás is egyben.


1    3