A következő mezők kitöltése nem megfelelő: 

 

(?)
(?)
Keresés

A gumiabroncsok karbantartása

Kerékcsere stresszmentesen: Olvassa el egyszerű utasításainkat!

Bevezetés

A gumiabroncsok gépkocsira történő felszerelését bízza csakis szakmailag alkalmas szakszervizre, és szakemberre.

A gumiabroncsok felszerelését, leszerelését, sűrítését, és kiegyensúlyozását erre a célra kifejlesztett speciális eszközök, és szerszámok segítségével kell elvégezni. Ezeket a szerviz-műveleteket csakis szakszerűen képzett munkatárs képes elvégezni, akinek ügyelnie kell a következő alapelvek betartására:

  • A gumiabroncsok kiválasztásakor be kell tartani a gyártó által meghatározott előírásokat, és a törvényi követelményeket: a gumiabroncsok szerkezete, sebesség - index, terhelési index, a gumiabroncs kategóriája (turista vagy teher).
  • A szerviz-beavatkozás előtt meg kell nézni a gumiabroncsot kívülről, és belülről.
  • Be kell tartani a leszerelés, felszerelés, kiegyensúlyozás alapelveit, a megfelelő nyomás-adatokat, és rendszeresen biztosítani kell a szelep cseréjét, tekintettel kell lenni a gumiabroncs oldalán feltüntetett szerelési utasításokra (forgási irány, vagy a szerelés iránya).
  • Be kell tartani a gépkocsi vagy gumiabroncs gyártója, vagy a szakmai előkészítő által meghatározott üzemi nyomást.
  • Figyelembe kell venni némely speciális típusú gumiabroncs használatából eredő specifikus követelményeket (alacsony profilú gumiabroncsok, önhordó gumiabroncsok (ún. Run Flat típusú gumiabroncsok), önmagukat tömítő gumiabroncsok, stb.).

A gumiabroncs gépkocsira történő szerelésekor javasoljuk, hogy a csavart a gépkocsi gyártójának utasításainak megfelelően optimálisan beállított nyomatékú nyomatékkulcs segítségével húzza meg.

Tippek
A standard gumiabroncs pótkerékre történő cseréjekor ne feledkezzen meg leellenőrizni a gumiabroncsban lévő nyomást, és a kerék megfelelő meghúzását.

A gumiabroncsok cseréje (az új abroncsokat gyakoribb esetekben szereljük a hátulsó kerekekre)

Amennyiben a gumiabroncsait elhasználódásuk, vagy akár defekt miatt cseréli le, ügyeljen bizonyos szabályok betartására, mint például arra, hogy az új gumiabroncsokat a hátsó tengely kerekeire érdemes felszereltetni.

Egy gumiabroncs cseréje: Abban az esetben, ha csak egy gumiabroncsot cserél, például baleset, vagy defekt következtében, ne felejtse el leellenőrizni a következőket:

  • Az új gumiabroncs ugyanolyan profillal, ugyanolyan mérettel, és ugyanolyan terhelési indexekkel rendelkezik-e, mint a lecserélt gumiabroncs.
  • Az új, és a másik gumiabroncs elhasználódása közötti különbségnek ugyanazon a tengelyen kisebbnek kell lennie 5 mm-nél.

Két gumiabroncs cseréje: Az elülső abroncsok általában gyorsabban használódnak el, mint a hátulsó abroncsok, elsősorban a ma használatos gépkocsik többségénél használt első kerékmeghajtás esetében.

Függetlenül attól, hogy a gépkocsi első kerék, illetve hátsókerék meghajtású, az új gumiabroncsokat a hátsó tengelyre javasoljuk felszerelni a nagyobb biztonsági fok biztosítása céljából előre láthatatlan, és igényes helyzetekben (erőteljes fékezés, éles kanyar, stb.), elsősorban nedves útfelületen.

Több teszt bebizonyította, hogy a gépkocsi irányításakor egyszerűbben lehet ellenőrizni az első tengelyt, mint a hátsót.

Tippek
A standard gumiabroncs pótkerékre történő cseréjekor ne feledkezzen meg leellenőrizni a gumiabroncsban lévő nyomást, és a kerék megfelelő meghúzását.

Szelepcsere

A szelep jelentős szerepet tölt be a gumiabroncs tömítettségének biztosítása során. Mivel idővel elhasználódik, a gumiabroncs cseréjekor javasoljuk kicserélni a szelepet is.

A szelep garantálja a gumiabroncs tömítettségét, és rendkívül jelentős elem mely részt vesz a gumiabroncs tömítettségének biztosításában.

A 100 km/ó sebességgel haladó gépkocsi esetébe fellépő centrifugális erő következtében a szelep 1,7 kg-nak megfelelő zavaró erőnek van kitéve, ami például egy teli ásványvizes flakon súlyának felel meg.

A gépkocsi használata során a szelepek idővel gyakran öregednek. A fenti okból kifolyólag elengedhetetlen, hogy minden gumiabroncs-csere során a szelepeket is kicseréljük.

Tippek
Minden gumiabroncs cseréjekor cserélje ki a szelepet is, hogy megelőzze a levegő elszivárgását, és a gumiabroncsban uralkodó nyomás csökkenését: nem lenne célszerű, ha az új szelep árának megtakarítása céljából veszélybe sodorná saját biztonságát, és lerövidítené a gumiabroncs élettartamát.

Nyomásérzékelők

Amennyiben a gumiabroncsban lecsökken a nyomás, a nyomásérzékelők figyelmeztetik erre a gépkocsivezetőt, aki ennek köszönhetően ehhez tudja igazítani vezetési stílusát.

Az önhordó gumiabroncsok nyomásérzékelésére szolgáló rendszerek (azaz az üresjárati gumiabroncsok számára) lehetővé teszik az ilyen rendszerrel felszerelt gépkocsi számára, hogy megőrizze a normális menettulajdonságokat a gumiabroncsban lévő nyomás teljes elvesztésekor is.

Éppen ezért ahhoz, a hogy a gépkocsivezető tájékozódhasson a gumiabroncsban lévő esetleges nyomásveszteségről, és ehhez igazíthassa a vezetési stílusát, elengedhetetlen olyan rendszerek kötelező használata, hogy a gumiabroncsban lévő nyomást megfigyelhessük (ún. TPMS: Tyre Pressure Monitoring System).

Jelenleg két termékkategória található meg a piacon, melyek két különböző technológiát alkalmaznak.

  •  Az első kategória neve „közvetlen nyomás-monitoring rendszerek“ (vagy passzív rendszerek) és az ABS - érzékelőkből származó információkat használják, melyek alapján érzékelik, amennyiben valamelyik kerék forgási sebessége abnormálisan megnő (ami arra a tényre utal, hogy az adott keréken található gumiabroncs terheléskor kisebb sugárral rendelkezik, mint a többi gumiabroncs, és ez valószínűleg a csökkent nyomás miatt következett be).
  • A másik csoport neve „közvetlen nyomás-monitoring rendszerek“ (vagy aktív rendszerek) és a nyomás mérésére a kerekekbe, vagy szelepekbe elhelyezetett nyomásérzékelőket használ. A mért adatokat rádióhullámok segítségével viszi át a gépkocsiban elhelyezett érzékelőbe.
Tippek
A kormány remegését gyakran a kerekek helytelen kiegyensúlyozása, vagy az ellensúly elveszítése okozza. Éppen ezért javasoljuk, hogy a gumiabroncsokat mindig szakembernél egyensúlyoztassa ki.

A gumiabroncsok kiegyensúlyozása

A gépkocsi gumiabroncsának kiegyensúlyozása fontos tényező a menetkomfort, és a gumiabroncsok hosszú élettartama szempontjából. A rosszul kiegyensúlyozott gumiabroncsok remegést idézhetnek elő. A helyes kiegyensúlyozás a tömeg jó elosztását jelenti, és ellenkezőleg, elősegíti a remegés csökkentését, mivel a menetkomfort növeléséhez járul hozzá.

A gumiabroncsok helyes kiegyensúlyozása a következőket jelenti:

  • megelőzi a gépkocsi mechanikai részeinek idő előtti elhasználódását,
  • magasabb menet-komfortot,
  • a gumiabroncs védelmét.

Auswuchten

Tippek
A kormány remegését gyakran a kerekek helytelen kiegyensúlyozása, vagy az ellensúly elveszítése okozza. Éppen ezért javasoljuk, hogy a gumiabroncsokat mindig szakembernél egyensúlyoztassa ki.

A gumiabroncsokban uralkodó nyomás

A gumiabroncsokban lévő nyomást rendszeresen ellenőrizni kell a gépkocsi használata során történő biztonság, és a gumiabroncsok hosszú élettartama biztosítása céljából. A gumiabroncsokban lévő nyomás a gumiabroncsok élettartamát befolyásoló jelentős tényező. A gumiabroncsokban lévő nyomást hideg állapotban kell ellenőrizni (ez azt jelenti, hogy az utolsó menetet követően legalább 2 órának kéne eltelnie, illetve az utolsó menetnek nem szabad 3 km-nél hosszabbnak lennie, mégpedig alacsony sebesség mellett). Abban az esetben, ha a nyomást melegen ellenőrzi, javasoljuk, hogy a gumiabroncshoz előírt nyomáshoz számítson hozzá 0,3 bar-t.

A gumiabroncsokban lévő nyomást rendszeresen ellenőrizni kell, legalább havonta egy alkalommal (ne feledkezzen meg közben a pótkerékről sem) vagy minden hosszabb út előtt. Amennyiben a nyomás nem felel meg a gyártó által javasolt értéknek, módosítani kell azt. Amennyiben az Ön gumiabroncsai nitrogénnel vannak feltöltve, ez nem jelenti azt, hogy nem kéne rendszeresen, és megfelelő időközökben ellenőriznie a gumiabroncsokban lévő nyomást.

A gumiabroncsokban lévő helyes nyomásértékeket általában a gumiabroncs gyártója határozza meg a gépkocsi gyártójával együttműködve. Ezek a javasolt adatok megtalálhatók a gépkocsi használati utasításában, vagy a gépkocsira felragasztott címkén (az ajtó oszlopa / az üzemanyagsapka kupakja / anyósülés előtti kesztyűtartó, stb.).

Reifendruck

Guminyomás

A téli gumiabroncs nyomása: A környező levegő hőmérséklete befolyásolja a gumiabroncsban lévő nyomást. Minél alacsonyabb a külső hőmérséklet, annál alacsonyabb a mért nyomás is. Tudjuk, hogy téli időszakban a külső levegő hőmérséklete általában alacsony. Éppen ezért ahhoz, hogy kiegyenlíthessük az alacsony hőmérséklet hatását, és a megfelelő mértékben feltöltött téli gumiabroncsokkal járjunk, a gumiabroncsok szokásos üzemi nyomásához, illetve az egyéb célokra javasolt nyomáshoz célszerű 0,2 bar nyomást hozzászámítani (hideg állapotban).

Tippek
A gumiabroncsokba javasolt nyomás - értékek a gépkocsi használati utasításában vannak feltüntetve, és általában a gépkocsin is (anyósülés előtti kesztyűtartó, ajtóoszlop, stb.).

A gumiabroncs töltése nitrogénnel

A gumiabroncsok nitrogénnel történő töltése azonnal néhány előnnyel jár, és nemcsak a biztonság, de az üzemeltetési költségek szempontjából is.

Miért éppen nitrogén? A nitrogén egy inert és stabil gáz, mely stabilabb nyomást tart fenn, mint a levegő, mégpedig a gumiabroncs felmelegedése esetén is. A nitrogén viszonylag nagyméretű molekulái csökkentik a gumiabroncs természetes poróziójából származó veszteségeket.

A gumiabroncs nitrogénnel történő töltésének 4 előnye:

  • Biztonság:
    • - A gumiabroncs átmelegedésével összefüggésben a köpeny szétszakadási kockázatának csökkentése, ha a gumiabroncsban lévő nyomás alacsonyabb az előírtnál.
    • A gépkocsi jobb menettulajdonságai, és magasabb menetkomfort a gumiabroncsokban lévő nyomásértékek pontosabb betartása következtében.
    • A gumiabroncsok jobb működése (azaz jobb tapadás az úttest felületével) a hőmérséklet és nyomás kisebb kilengéseinek következtében, melyet egyébként a gumiabroncsokba préselt levegő nedvességtartalma okozza.
  • A gépkocsi üzemeltetési költségeinek csökkentése: a nitrogénnel töltött gumiabroncsok helyes, és pontos üzemi nyomása lehetővé teszi annak biztosítását, hogy a gumiabroncsok optimális menetellenállással rendelkezzenek, és ezzel csökkentsék az üzemanyag fogyasztását.
  • Nagyobb kilométer - futás: a nitrogénnel töltött gumiabroncsok stabil üzemi nyomása meghosszabbítja a gumiabroncsok élettartamát, és a gumiabroncs futófelületének egyenletes elhasználódását biztosítja.
  • A környezet védelme: a gépkocsi kisebb üzemanyag-fogyasztási igénye (üzemanyag) és ezzel az üvegházhatásért felelős gázok csökkentett kibocsátása, a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbítása, és ezzel a feldolgozandó hulladék-mennyiség csökkentése.

A gumiabroncsok feltöltésére használatos nitrogén olyan technológia, melyet már viszonylag régóta használnak a magas technológiai igényű szektorokban, például a légi közlekedésben, űrhajózásban, vagy a Forma 1 versenyeken, de ugyanúgy használatos a nehéz tehergépjárműveknél, valamint közcélra használt mechanizmusok esetében is.

Tippek
A nitrogénnel töltött gumiabroncsok esetében is rendszeresen és megfelelő időintervallumokon belül ellenőrizni kell a gumiabroncsokban lévő nyomást. A nitrogénnal töltött gumiabroncsot levegővel is feltöltheti.