A következő mezők kitöltése nem megfelelő: 

 

(?)
(?)
Keresés

A gumiabroncsok kopása

Gumiabroncsaink kopása: hogyan mutatható ki?

Bevezetés

A gumiabroncsokat a következő esetekben kell kicserélni:

  • Amennyiben a kopás a törvény által meghatározott határértéket elérte.
  • Amennyiben a gumiabroncsok nem felelnek meg a gépkocsi felszereltségével szemben támasztott követelményeknek.
  • Amennyiben a gumiabroncsok egyenetlen elhasználódott felületek nyomait mutatják ki.
  • Amennyiben a gumiabroncsokon szemmel láthatóak az anyagfáradás jelei.
  • Amennyiben a gumiabroncsokon bevágások, vagy deformációk láthatók, melyek csökkenthetnék biztonságát.
  • Amennyiben defekt esetén szakember a gumiabroncsokon javíthatatlan sérüléseket észlel.
Tippek
Az elhasználódott gumiabroncs nem képes ellátni feladatát, elsősorban ami a gumiabroncs, és úttest felülete közötti víz elvezetését illeti. A gépkocsi féktávolsága vizes útfelületen megnövekedik, és a gépkocsi elveszíti stabilitását. Megnövekszik a csúszás- és vízen futás veszélye.

A kopási indikátor

Ahhoz, hogy lemérhessük a gumiabroncsok elhasználódottságának mértékét, minden gumiabroncs úgynevezett kopás-indikátorral van ellátva, amely lehetővé teszi a törvényben meghatározott gumiabroncs-kopás szintjének kiértékelését.

A törvény által engedélyezett gumiabroncs-kopás:

A kopás-indikátorok a futófelület vájataiban elhelyezett apró kitüremkedések. Amikor a fennmaradó magasság eléri ennek a kitüremkedésnek a szintjét, azaz 1,6 mm-t, a gumiabroncs elérte a törvényben meghatározott használati határértékét, és le kell cserélni. Az elhasználódás ilyen mértékű határán túl már megsérti a törvényt.

Der Reifenverschleißindikator
A kopási indikátor

De még az 1,6 mm-nél mélyebb vájatokkal rendelkező gumiabroncsok esetében is köteles a vezető minden esetben a vezetés stílusát, és sebességét a közúti közlekedés feltételeihez, valamint az útfelület állapotához igazítani, például vizes útfelületen történő haladáskor.

Ezek a körülmények arra kényszeríthetik a gépkocsi tulajdonosát, hogy a törvényben meghatározott elhasználódási értékek elérését megelőzően cserélje le gumiabroncsait, például, ha úgy gondolja, hogy a gumiabroncsok teljesítmény paraméterei már nem felelnek meg a gépkocsi adott típusú használati módjának.

Éppen ezért javasoljuk, hogy a gumiabroncsokat még azt megelőzően cserélje le, mielőtt a minta mélysége túllépné a 2 mm-t, mégpedig a gumiabroncs útburkolathoz történő jó tapadási képessége miatt, például vízen futás esetén.

Az utakon megkövetelt menetbiztonság teljesítése érdekében téli körülmények között, elsősorban havon minimálisan 3,5 mm mélységű mintázattal rendelkező téli abroncsot kell használni.

A gumiabroncsok egyenetlen elhasználódása

A gumiabroncsokat le kell cserélni, amikor a mintázat eléri a kopási indikátor által meghatározott minimális szintet. A gumiabroncsokon azonban abnormális kopás esete is előfordulhat.

A vájatok éleinek elhasználódása:

mechanikai elhasználódás Az elhasználódás ezen típusa elsősorban az elülső gumiabroncsokat sújtja. Ezt az abroncsok helytelen kiegyensúlyozottsága, de a csatlakozó alkatrészek, és a kerékfelfüggesztés rossz állapota is okozhatja.

Tippek
Ha kezével mindkét irányban végigtapogatja a gumiabroncs futófelületét, és a gumiabroncs kerületén jelentősen elhasználódott felületeket tapint ki, ezt általában a hibás lengéscsillapítók, vagy a gumiabroncsok rossz kiegyensúlyozottsága okozzák. Ilyen esetben le kell ellenőrizni az abroncsok kiegyensúlyozását, és felfüggesztését.

Aszimmetrikus elhasználódás

A gumiabroncs palástján elhelyezkedő oldalsó vájatok aszimmetrikus elhasználódása: a kerekek geometriájának helytelen beállítása.

A gumiabroncs palástján elhelyezkedő oldalsó vájatok aszimmetrikus elhasználódását a gumiabroncs felületével történő súrlódás egyenetlensége okozza. A gumiabroncs ilyen típusú elhasználódásának oka általában a rossz kerék-geometria beállítás. A gumiabroncs futófelületének egyenletes elhasználódása rendkívül fontos a gumiabronccsal szemben támasztott teljesítmény-paraméterek teljesítéséhez.

Tippek
A gumiabroncs egyik oldalának aszimmetrikus elhasználódása esetén le kell ellenőriztetni a kerekek geometriájának beállítását egy speciális szakszervizben.

A gumiabroncs a futófelület közepén kopik erőteljesebben: túlnyomás

A gumiabroncsok túlzott nyomása a futófelület közepének megnövekedett kopásával mutatkozik meg, ami csökkenti a gumiabroncs élettartamát. Éppen ezért szükséges, hogy havonta egyszer ellenőrizze a gumiabroncsokban uralkodó levegő nyomását. A rendszertelen elhasználódást előidézheti még a kerekek összetartásának helytelen beállítása, vagy mechanikai probléma.

Tippek
A futófelület közepén a gumiabroncsban uralkodó túlnyomásra utal. Ilyen eseten módosítsa a gumiabroncsban uralkodó nyomást az előírt értékre.

A futófelület széleinek magasabb fokú elhasználódása: alacsonyabb nyomás

A gumiabroncsban uralkodó alacsonyabb nyomás a gyakran a gumiabroncs oldalainak jelentősebb elhasználódásával jár. Ha alacsony nyomású gumiabronccsal jár, azzal nemcsak a gumiabroncs élettartamát rövidíti le, de a gumiabroncsok magasabb menetellenállásával növeli az üzemanyag fogyasztását is (a puhább gumiabroncsok a menet során a gépkocsi nagyobb „megerőltetettségét“ követelik meg). A rendszertelen elhasználódást előidézheti még a kerekek összetartásának helytelen beállítása, vagy mechanikai probléma.

Tippek
A futófelület szélein elhasználódott gumiabroncs a gumiabroncsban lévő alacsonyabb nyomásra utal, ami nagyobb üzemanyag-fogyasztással, magasabb üzemi hőmérsékletet, és a futófelület két szélének idő előtti elhasználódásával jár. Módosítsa a gumiabroncsban uralkodó nyomást az előírt értékre.

A kerékfelfüggesztés geometriájának beállítása

 gépkocsi helyes geometria – beállítása elsőrendű feladat, ha el akarja kerülni a gumiabroncsok idő előtti elhasználódását, és egyúttal biztosítani szeretné a menet közben megkövetelt biztonsági szintet.

A geometria – beállítás ellenőrzése és beállítása során optimális módon beállítják a kerekek összes szögét, és a kerekek összetartásának beállítási paramétereit a gépkocsi geometriai tengelyéhez képest. A geometria – beállítás során tekintetbe veszik a gyártó által előírt adatokat, és a gumiabroncsok elhasználódásának elemzését is.

A geometria hibás beállítása a következő következményekkel jár:

  • a gumiabroncsok gyorsabb, és rendszertelen elhasználódása,
  • a gépkocsi kormánymű-alkatrészeinek gyorsabb idő előtti elhasználódása,
  • a gépkocsi előre nem látható menetstabilitása.

DGeometria