A következő mezők kitöltése nem megfelelő: 

 

(?)
(?)
Keresés

Biztonságos vezetés száraz és nedves úton

Biztonságos vezetés száraz és nedves úton

Bárhol is utazzon Europa szerte, a gumiabroncsok mindenhol jelentős éghajlati változásnak vannak kitéve. Ezek az éghajlati külömbségek befolyásolják a gumiabroncs teljesítményét.

A rossz időjárási körülmények veszélyeztethetik Ön és utasai életét. A rendszeresen szervizelt jármű és gumiabroncsok, és megfelelő a biztonsági szabályok betartása mind megkönnyítik a vezetést.

Tippek
Mindig nézze át a gépkocsit indulás előtt. Hosszabb utak előtt minden esetben ellenőrizze le a kerekek nyomását.

Vezetés nedves utakon

Az abroncs jellemzői befolyásolják a fékutat nedves utakon.

Esővel romlanak a látsái viszonyok, az úton marad por és olajfoltok rontják a fékezést, mindemellett az útfelület maga is csúszós. A nedves utakon, a féktávolság háromszor hosszabb, mint a száraz aszfalton. A víz már néhány milliszekundum alatt is összegyűlik a gumiabroncs barázdáiban.

Vezetés nedves utakon

A 195/65 R15 méretű gumiabroncsok másodpercenként akár 15 liter vizet is képesek elvezetni, mindezt úgy, hogy a profil érintkezik az útfelülettel és a szükséges tapadás megmarad.

  • Minél magasabb a futófelület mintázata (futófelület blokk), annál jobb a gumiabroncs vízelvezetése.
  • A gumi futófelületének alakja és mintázata (szimmetrikus, forgásirányos, aszimmetrikus) - ez határozza meg a gumi vízelvezető képességét, ugyanis a vizet a vállakon keresztül kell elvezetni
  • A gumi futófelületének lamellázottsága, mely lamellák segítségével megtöri a víz felületét az úton.

Vezetés nedves utakon

A mérések azt mutatják, hogy nagy különbségek vannak a különböző gumiabroncsoknál fékhossz tekintetében a nedves utakon. A különbség a megállási távolságban két gumiabroncs között lehet akár 12 méter, ami három járműhossznak felel meg.

Tippek
Kopott gumiabroncsokkal sokkal nehezebb a nedves útfelületeken megállni, sokkal hosszabb a fékút és az autuó könnyebben megcsúszhat. Ezen kívül jelentősen megnő az aquaplaning veszélye is.

Legyon óvatos az eső után felszáradt talajon való vezetésnél is - gyors esők után. A talaj még nem teljesen száraz részein nem csupán az eső, hanem a por és az olaj is könnyen csúszáshoz vezethet - nedves útfelületen a féktáv akár háromszorosa is lehet a száraz talajon mértnek.

Vezetés száraz utakon

Száraz útfelületen annál jobb az autó kezelhetősége, minél merevebb a gumiabroncs futófelülete.

A futófelület egyik legfontosabb tényezője annak merevsége - megfelelő reakciókat és jó tapadás nyújt.

A szögletes vállak és az alacsony profil magasság a legjobb az oldal irányú erők elnyelésére.

Minél telítettebb egy futófelület, annál jobb lesz a tapadása, hiszen annál nagyobb felületen érintkezik az útfelülettel.

A masszív, összefüggő és tömör gumiblokkok nagyon jó blokkoló hatásukkal tűnnek ki.

Önzáró pengék

A lamellázottság rontja a gumi-profil merevségét (ún. kefe effektus - nyúlás). Ennek megakadályozására szolgálnak az önzáró pengék módszerét alkalmazó lamellák.

Fahren auf nasser Fahrbahn

Vezetés száraz aszfalton

Tippek
A vezetés száraz útfelületen biztonságosabb, ám vegye figyelembe a körülményeket is: a járdaszegély, kavicsos, poros útfelület vagy pocsolyák is nagy veszélyt jelenthetnek, mivel megváltoztatják a gumik tapadását.

Vezetés télen

A téli gumikat akkor javasoljuk felszerelni, amikor a külső hőmérséklet 7 °C alá csökken. Némely országban a téli gumik használata, legalábbis téli feltételek mellett törvény által előírt kötelezettség. A vezetési feltételek téli időszakban különlegesek. A gumiabroncs számára a tél már 7 °C hőmérsékletnél kezdődik. Ezen határ alatti hőmérséklet esetén a gumiabroncsban található gumi megkeményedik, és elveszíti hatását. Amennyiben a külső hőmérséklet alacsonyabb, mint 7 °C, a táli abroncsok magasabb biztonságot képesek garantálni a nyári gumiabroncsokkal összehasonlítva, ráadásul jelentősen lerövidítik a féktávolságot, mégpedig minden tereptípuson.

A speciálisan kivitelezett mintázatnak köszönhetően a táli gumiabroncsok jobb teljesítmény-paraméterekkel rendelkeznek, ami a felülethez történő nagyobb tapadásban, alacsonyabb vízen csúszási kockázatban, és rövidebb féktávolságban mutatkozik meg. A téli gumiabroncsok mintázatának specifikus vonásai:

  • aszimmetrikus elrendezésű irány-mintázat,
  • magas bevágási arány (+5 - 8 %),
  • jelentős mennyiségű lamella (1 500 lamella a nyári gumiabroncsokon található 200 lamellával szemben).

Fahren auf nasser Fahrbahn

A féktávolság hossza havon 50 km/ó sebesség mellett nyári gumiabroncsok esetében: 63 m téli gumiabroncsok esetében: 32 m.

Nyári gumik használatakor a gépkocsinak a teljes megálláshoz 31 m-rel hosszabb útra van szüksége. A féktávolság hossza nedves útfelületen 80 km/ó sebességnél, 7 °C-nál alacsonyabb hőmérsékletnél nyári gumik esetében: 40 m, téli gumiknál : 34.

Nyári gumik használatakor a gépkocsinak a teljes megálláshoz 6 m-rel hosszabb útra van szüksége. A magasabb biztonsági szint elérése céljából javasoljuk, hogy a gépkocsi mind a 4 kerekére téli gumit szereltessen fel.

Tippek
Már novemberben szereljük át a gumikat, ha a hőmérséklet tartósan 7 °C-nál alacsonyabb. A téli gumik futófelületének keveréke nem merevedik meg ennél a hőmérsékletnél, mint a nyári gumiké.

A téli gumi természetesen nem bioztosítja számunkra a biztonságos hazaérést - de egy alapvető feltételnek számít ahhoz. Az elsődleges, hogy havas úton nagyobb odafigyeléssel, lasabban vezetünk.